Patru tablouri ii aduc lui Nicolae Grigorescu o neasteptata si destul de brusca notorietate... mondena. Totul a inceput de la „Carul cu boi". Nume celebru pana si pentru copii, comunicate de presa, plus o anumita lipsa de informare printre jurnalisti au umplut ziarele de stiri pe modelul: se vinde Carul cu boi ! Senzationala stire pentru cei care nu stiu ca Grigorescu a pictat sute de tablouri cu care cu boi. Toata lume a dus povestea mai departe fara sa studieze un pic macar situatia.
Carul cu boi cu pricina a fost scos la licitatie, iar respectiva sedinta publica a devenit cea mai aglomerata dupa ziua in care s-au vandut cateva tablouri ale lui Adrian Nastare. A fost o aglomeratie mondena care a adus doar un beneficiu de imagine lui Grigorscu. Si cam atat.
Carul cu boi a fost vedeta! Dar in aceesi zi, o alta pictura a marelui Grigorescu s-a licitat, Personaj in peisaj – Pe coasta. O pictura cel putin la fel de valoroasa, cu un subiect care a primit mai putine replici decat boii pusi la jug.
Dar nu a avut parte de nici o mentionare prin presa. Urmeaza, aproape la concurenta alte doua picturi ale intemeietorului picturii moderne in Romania: Intoarcerea de la camp si Ciobanas. Avem iata, un careu al celor mai populare subiecte ale lui Grigorescu. si, foarte interesant, pentru prima data, poate, o asemenea suita de valori din atelierul maestrului nu este acompaniata de colectia de zvonuri si barfe despre falsuri.
Pentru colectionari, pentru majoritatea investitorilor si mai ales pentru istoricii de arta, diferenta este data de detalii. Pentru cei care liciteaza - de pret. Sa cautam detaliile.
Carul lui boi, pictura in ulei pe o bucata destul de mica de lemn, 9,1 x 23,4 cm, a fost in mod comic considerat ca fiind tabloul emblematic pentru Grigorescu. Pe internet si in presa, stirea "se vinde Carul cu boi" a fost ilustrata cu o imagine a unui tablou diferit, dar cu acelasi nume. Boii inhamati la jug au fost de fapt un subiect foarte mult studiat, prelucrat si bine vandut, pentru care Grigorescu a facut multe, multe replici pe masura succesului si a cererii. Cel licitat la inceputul lunii februarie la GoldArt nu are nimic extraordinar fata de alte variante decat... pe spate. In 1920, lucrarea a fost autentificata de o comisie de artisti foarte valorosi: J. Al. Steriadi, I. Theodorescu – Sion si A. Verona care au scris titlul lucrarii – Carul cu boi – au datat si semnat pentru autenticitatea tabloului. Pentru cele trei semnaturi de pe verso, plus mondenitatea ad hoc a sedintei de licitatii, au aparut mai multe oferte. Pretul a urcat de la 143.000 la 160.000 de lei, sub 40.000 de euro adica, dar la care se adauga taxele. Un pret mare pentru un tablou atat de mic, spun personajele obisnuite ale comertul de arta. O investitie buna insa, pentru un an de criza. In aceeasi licitatie, un peisaj al lui Pallady, Golf, a fost refuzat. Iar in aceeasi zi, la Monavissa, a fost in oferta Personaj in peisaj - Pe coasta, tot o pictura pe lemn, de 20,4 x 14,2 cm, cu celebra semnatura rosie a lui Grigorescu. Poarta autentificarea celebrului Remus Niculescu si a facut parte din colectia Procopiu, dar nu a avut parte de nicio promovare. Licitatia a pornit de la 210.000 de lei, dar nu a primit nici o oferta! Tabloul a ramas anonim, fara nicio istorie recenta, chiar daca are o valoare artistica peste cea a rivalului de-o zi, Carul cu boi.
Peste doua saptamani apar alte doua tablouri: Intoarcerea de la camp (o varianta mai elaborata a carului cu boi) la Alis si Ciobanas la GoldArt. Ambele lucrari au fost autentificate de regretatul profesor Remus Niculescu. Dar fiecare mai are o particularitate: Ciobanasul, are parte de o prima evaluare in 1926 de catre I. Teodorescu-Sion, Jean Al. Steriadi si A. Verona, care au confirmat autenticitatea prin semnaturi pe spate bucatii de lemn. Profesorul Remus Niculescu a semnat si autentificarea Intoarcerii de la camp, in 1999. Cu acest prilej a adus si o observatie importanta: "Aparitia targovetului calare plaseaza lucrarea printre putinele cu aceasta tema, in cadrul temei generale a carelor cu boi. Lucrarea vadeste o surprinzatoare libertate de expresie, pictorul executand totul cu prospetime, fara a simtii nevoia de finisare, aidoma unei schite de compozitie". Aceasta ulitma pictura este si singura din recentul careu care este realizata pe panza.
Ciobanasul, care este evaluat la 143.000, este singura dintre teme care exista in topurile de vanzari. La Alis, in august 2001, s-a vandut o panza cu acelasi subiect cu peste 55.000 de euro si se afla pe locul 6 in topul celor mai scumpe tablouri adjudecate la Alis.
Carul cu boi nu a existat pana in aceast an in topuri. Varianta in miniatura care a fost adjudecata la inceput de februarie ajunge abia pe un loc din partea a doua a clasamentului celor mai scumpe tablouri Grigorescu. Piata ramane sub impresia unui clasament din noiembrie 2003 cand Fata culcata in iarba a ridicat cota lui Grigorescu peste 60.000 de euro (cu taxe) la Alis. Urmeaza Flori de nalba - 58.750 de euro (varianta Monavissa), Ciobanas – 55.330 euro (august 2001 Alis).
Top vanzari Nicolae Grigorescu:
1. Fata culcata in iarba, ulei pe panza – 59.900 euro plus taxe, Alis, 9 noiembrie 2003
2. Flori de nalba, ulei pe lemn - 54.247 euro plus taxe, Monavissa, 13 mai 2007
3. Ciobanas, ulei pe panza – 55.330 euro, Alis, 26 august 2001
4. In amurg, ulei pe lemn – 55.000 euro, GoldArt, 16 noiembrie 2008
5. Flori de nalba, ulei pe lemn - 54.247 de euro, GoldArt, 30 noiembrie 2008
6. Fata cu cobilita, ulei pe panza - 46.652 de euro, Alis, 21 mai 2000
7. Peisaj din Campina - 42.000 de euro, Artmark, 11 decembrie 2008
8. Car cu boi, ulei pe lemn – 37.650 euro, GoldArt, 1 februarie 2009
9. Copilita, ulei pe panza fara sasiu - 26.000 euro, GoldArt, 2008
10. Luminis, ulei pe panza lipita pe carton – aprox. 15.000 euro, Monavissa, 22 iunie 2008
FOTO:
1. Car cu boi - ulei/lemn, semnat stanga jos; cu mentiune de autentificare pe verso in care sunt date dimensiunile, titlul "Carul cu boi", autentificare, datare 1920 si comisia de expertiza formata din pictorii J. Al. Steriadi, I. Theodorescu - Sion, A. Verona, 9,1 x 23,4 cm; 2. Personaj in peisaj – Pe coasta - Ulei pe lemn, semnat stanga jos, cu rosu. A facut parte din colectia Procopiu. Autentificat de profesor Remus Niculescu. 20,4 x 14,2 cm; 3. Intoarcerea de la camp - semnat stanga jos cu rosu, ulei pe panza, cca. 1900, autenticitate confirmata de istoricul de arta Remus Niculescu in anul 1999, 18,5x24cm; 4. Ciobanas - ulei pe lemn, semnat dreapta jos cu rosu; pe verso autentificarea si garantia originalitatii data in 1926 de comisia de experti formata din I. Teodorescu-Sion, Jean Al. Steriadi si A. Verona. Lucrarea a fost confirmata de doamna R. Niculescu ca figurand drept autentica in arhiva profesorului. 27,1 x 11,9 cm.
sâmbătă, 2 ianuarie 2010
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu