de lucruri frumoase nu ne saturam niciodata

sâmbătă, 2 ianuarie 2010

scara lui mircea roman - atelier 1



foto remus anDRei ion


Share/Save/Bookmark

Isteria Camil Ressu: Aise si restul (exclusiv blog)

Frumoasa Aise a creat o enigma greu de elucidat pentru colectionarii si comercian]ii de arta. I-a cucerit, pe rand, pe Camil Ressu, pe doctorul Iosif Dona, pe K. Zambaccian... Sedusi de furmusetea ei, cu totii i-au oferit superlative.

Ressu a pictat-o nud, pe o panza de dimensiuni neasteptate. Doctorul Dona a cump`rat taboul la un pre] uluitor pentru acea vreme. Zambaccian s-a mul]umit doar cu desenul care a stat la baza picturii, iar desenul este acum exponat de muzeu...

Nu stim prea multe despre Aise, o vedem doar. Nici nu stim macar daca aceasta era numele tinerei pictate, sau i l-a imprumutat Ressu, vrajit de formele ei...

Aise supravietuieste istoriei personale si isi continua cuceririle. In epoca, pentru nudul ei au negociat cei mai potenti colectionzri ai vremii. Dona a expus taboul in casa sa muzeu la loc de cinste. I-a platit lui Ressu, In 1928, 81.600 lei, o suma fabuloasa si neegalata de nicio achizitie a vremii. Pictorul ceruse insa 150.000 de lei!

Aise este acum intr-o alta coletie particulara tot in urma unei tranzactii soc: 160.000 de euro (licitatia a pornit de la 150.000 de euro), cea mai scumpa lucrare de arta adjudecata la licitatiile din Romania.

In urma tranzactiei au ramas intrigile. Concurenta a pus chiar la indoiala veridicitatea adjudecarii. Totul a fost ,,magie”! Aici intra in joc cifrele: in anii trecuti tabourile lui Ressu abia au trecut de 10.000 de euro. 7 lucrari in 2008 cu 71300 euro, 6 in 2007 cu 7104 euro, iar in 2006 s-au platit 40163 pentru 9 lucrari. Pentru tabloul de exceptie din colectia Dona pretul corect ar fi fost, potrivit unor comentatori ai pietii, doar 30.000 de euro. Cum de s-a ajuns brusc la 150.000 si apoi la 160.000? Un raspuns cochet: s-a vandut Aise, nu doar Ressu.

Adevarul este undeva la mijloc: cota lui Ressu nu are nicio legatura cu pretul cu care s-a licitat Aise.

Dovada a venit neasteptat de repede. Dupa tranzactia soc de la casa Artmark, toti posesorii de Ressu au crezut ca au in casa o comoara. Piata si mai ales casele de licitatii au fost asaltate cu tablouri ale pictorului. Doar cateva au ajuns la licitatii, cele care aveau palmares si provenienta verificate. Mai precis s-au adjudecat,,Culegatori de cartofi”, ulei pe carton, estimat la Alis 42.000 lei, doua desene in creion estimate la Goldart 2500 lei, si ,,Nud culcat”, ulei pe carton, scos la licitatie tot la Goldart cu 115.000 de lei (peste 23.000 euro). Ultimul tablou a iscat si cele mai aprigi controverse. De ce pretul este atat de mic in comparatie cu Aise? E vorba despre un fals, au spus unii comentatori, precizand si colectia paritculara unde s-ar afla originalul. Tabloul nu s-a cumparat si este posibil sa se ajunga la judecata pentru ca nimeni nu a adus porbe elocvente. Dilema nu a fost elucidata, deci. Nici celelalte lucrari scoase la licitatie dupa Aise nu au primit oferte. Refuz pe toata linia, si cine stie cate alte tablouri ale artistului nu au ajuns nici macar la licitatii desi posesorii lor au batut la usile galeriilor. S-a vandut in schimb un portret in creion al lui Ressu realizat de Sanielevici, de la 500 la 1000 de lei.

O mica isterie Ressu a animat piata de arta din lunile de vara. Dar Aise a fost de neclintit: conduce detasat in topul vanzarilor. Ressu peste Tonitza, Grigorescu, Pallady, Petrascu este ceva neobisnuit. Aise insa chiar este unica.

Remus Andrei Ion

up date 2 ian 2010
Un nou nud Ressu s-a licitat in decembrie. La Alis, in penultima licitatie din aceast an. "Nud Culcat", ulei pe pânza, 55,5 x 128,5 cm., estimat 100.000 de lei la Casa Alis. A fost cumparat.


FOTO:

Camil Ressu (1880-1962) - NUD CULCAT, ulei/carton, semnat, 50 x 64,5 cm. Schita pregatitoare (desen din 1932) este reprodusa în catalogul "Camil Ressu" de T. Enescu, 1958. Estimare: 110000-115000 lei, neadjudecat

Camil Ressu (1880-1962) – DOUA PORTRETE. Portretul scriitoarei Lucia Demetrius si portretul poetului A. Mandru, creion/hartie, cu datare 1916 şi semnatura artistului pe verso; lucrari din colectia scriitoarei Lucia Demetrius, 22,3 x 16,8 cm; 16,8 x 22 cm. Estimare: 2400-2500 lei, neadjudecat.

Sanielevici - RESSU VAZUT DE SANIELEVICI, creion/hartie, cu însemnare olografa - "Amintiri din vremuri de restriste", datare 1913, lucrare din colectia scriitoarei Lucia Demetrius, 20 x 13 cm. Estimare 500-600 lei, adjudecat 1000 lei.

Camil Ressu (1880-1962) – CULEGATORI DE CARTOFI, ulei pe carton, 48x65cm. Estimat 42000 lei, neadjudecat.

Camil Ressu – Aise, ulei pe panza. Adjudecat 160.000 euro
Share/Save/Bookmark

Arte si sarbatori

publicat in ZD> 15.12.2009

1. Francisc Sirato: “Ceramica taraneasca”, ulei pe carton; 2. Nicolae Darascu: „Barci cu pânze la Chioggia”, ulei/ pânza; 3. Nicolae Darascu: “Barci la Venetia”, ulei pe pânza ; 4. Nicolae Tonitza: “Coperisuri din Mangalia”, ulei/ pânza; 5. Nicolae Grigorescu: „Tarancuta cu basma alba”, ulei pe lemn; 6. Margareta Sterian: „Balcic”, tus si tempera/ hârtie; 7. Corneliu Baba: Venetia, tehnica mixta/ hârtie; 8. Ion Tuculescu: „Iarna la Costinesti”, ulei pe carton, (19)45; 9. Camil Ressu: “Nud culcat”, ulei pe pânza; 10. Stefan Luchian: “Peisaj din Brebu”, pastel


Dezghet pe piata de arta la inceput de iarna! Timp de o luna, de la jumatatea lunii noiembrie si pâna pe 19 decembrie, principalele case de licitatii au avut o oferta extrem de bogata, comparativ cu lunile precedente. Cap de afis: Nicolae Grigorescu. Plus: Tonitza, Pallady, Sirato, Petrascu, Ciucurencu, Luchian, Ressu etc. si nu doar lista autorilor este impresionanta, ci si calitatea lucrarilor. Portretul "Tarancuta cu basma" realizat de Nicolae Grigorescu, ulei pe lemn, s-a licitat la GoldArt destul de mult peste pretul de pornire.

S-a adjudecat cu peste 40.000 de euro (170.000 de lei), un pret de echilibru pentru Grigorescu, cel mai reprezentativ artist român din secolul al XIX-lea. Acest portret, mai cochet artistic decât orice "Car cu boi", seducator echilibrat si relevant pentru pictura artistului, aduce o notabila revenire a lui Grigorescu la licitatiile de arta. In topul celor mai bine vândute lucrari de arta româneasca, Grigorescu nu mai apare. Pallady, Tuculescu si mai ales Tonitza au devenit numele dominante. Tarancuta cu basma a fost insa vedeta meritata a unei licitatii, chiar in zi de alegeri prezidentiale. Si a marcat, artistic, vârful dezghetului de pe piata. Tonitza, marele preferat al ultimilor ani, este in continuare cautat de negustori si colectionari si provoaca reactii uneori stranii. Un tablou remarcabil, "Coperisuri din Mangalia", ulei pe pânza, o lucrare exemplara pentru stilul tipic de abordare a peisajelor intr-o anumita perioada artistica a lui Tonitza, a ramas nelicitat. Estimata intre 350.000 si 400.000 de lei, pânza lui Tonitza a ramas sa fie "sublicitata" la oferte. E un tablou de care nu merita sa te desparti, dar si pentru care se cuvine sa faci aproape orice pentru a-l aduce in propria colectie. Tot Tonitza: Flori (ulei pe carton) - adjudecat 140.000 lei, Portret in peisaj (guasa si acuarela/hârtie) - adjudecat 10.000 lei. A fost si o serie interesanta Darascu-Baba, cu imagini marine sau din Venetia. Darascu: "Barci la Venetia" si "Barci cu pânze la Chioggia". Baba: "Venetia". Toate au ramas insa neadjudecate. O alta tema incarcata de nostalgii, Balcicul, a primit o intreaga sectiune in licitatia Artmark. In avanpremiera, s-au cumparat, cu 3500 de lei, "Balcic", un desen (tus si tempera) al Margaretei Sterian si "Peisaj cu geamie", un ulei al lui Artachino cu 5.500 de lei. Merita trecute in revista si exceptiile licitatiilor din acest final de an: Ion Tuculescu: "Iarna la Costinesti", ulei pe carton, estimat 25.000-35.000 euro la Artmark, Francisc Sirato: "Ceramica taraneasca", ulei pe carton, estimat 50.000 lei si Jean Steriadi, "Crama veche", ulei pe pânza din 1912, estimat 40.000 lei. Pozitia lui Ressu din topul vânzarilor est amenintata de un nou "Nud" al aceluiasi Ressu. Varianta culcata a lui "Aise", "Nud Culcat", ulei pe pânza, 55,5 x 128,5 cm., estimat 100.000 de lei la Casa Alis.
Share/Save/Bookmark

LICITATII DE TOP / Exclusiv postmodernism

publicat in ZF> 07.10.2009

1. Paul Neagu – First City, hand colored screenprint, 1981, evaluat 2.000-2.500 euro, neadjudecat; 2. Doru Tulcan – Studiu 3, guasa pe hartie casetata pe placaj, 1980, adjudecat 1.500 euro; 3. Constantin Flondor – Camp energetic, ceracolor si pastel, 1967, adjudecat 1.100 euro; 4. Marin Gherasim – Absida, ulei pe panza, evaluat 2.000-2.500 euro, neadjudecat; 5. Petre Velicu – Suzana si batranii, ulie pe carton, 1987, evaluat 3.500-5.000 euro, neadjudecat; 6. Horia Bernea – Poiana Marului, ulei pe p-nza, adjudecat 4.000 euro; 7. Mihai Sarbulescu – Poarta la Balcic, ulei pe panza, 2008, evaluat .1200-1.800 euro, neadjudecat; 8. Sabin Balasa – Cai inaripati, 1987, adjudecat 2.850 euro

Postmodernismul romanesc a avut, in premiera, o licitatie exclusiva. Artmark a organizat la mijloc de septembrie o noua licitatie inchisa, o licitatie cu selectie rezervata artistilor atasati perioadei postmodernismului. In oferta au aparut la un loc, fara nicio explicatie, Paul Neagu si Popescu Negreni, Sorin Dumitrescu si Sabin Balasa, Viorel Marginean si Constantin Flondor, Ion Musceleanu si Aurel Cojan... Interesanta panorama! Si dovada ca, pe piata, in jocul banilor, artistii sunt expusi egal.

Ca sa se ajunga la "Seniorii picturii romanesti postmoderne - doua colectii bucurestene" au trecut multi ani in care arta si artistii anilor '80 si '90 au fost ignorati de casele de licitatii.
La inceputul anului 2007, Alexandru Ghildus a ales sa aduca in licitatii lucrarile artistilor in viata. Isi exersa astfel experienta de negustor de arta noua din cele cateva galerii deschise anterior in hoteluri importante, dar si apropierea de artisti care i-au adus pentru o perioada si presedintia UAP.
Cu putine luni inainte, in decembrie 2006, Pavel Susara a organizat la Pogany o expozitie-licitatie foarte curajoasa: portrete ale lui Lenin si Dej stateau alaturi de desene ale lui Brauner, picturi nemaivazute ale lui Tuculescu, sau exercitii de stil semnate de Ilie Pavel sau Andrei Cadere. Totul se inchidea cu intrebarea: "1945 - 1965 realism socialist?" A fost pentru prima data cand, programatic, cineva a vrut sa expuna la un loc, spre comparare, artistii unei epoci prea incarcate si confuze.
Lucrurile au continuat pe linia Ghildus, arta contemporana nu a mai lipsit de la nicio licitatie - nici la Alis nici la GoldArt, iar apoi la Artmark. Nume ale unor artisti disparuti au revenit in circuitul comercial, tocmai in cea mai spectaculoasa formula a lui. Paul Neagu, de exemplu, este unul dintre numele mari care nu avea aproape nicio rezonanta pe piata romaneasca. Primele sale lucrari s-au licitat insa cu interes si, din 2006, i s-au adjudecat 8 picturi sau piese de grafica. Toate realizate intre anii 1968 si 1981. Nimic nou, nicio sculptura, nic o lucrare mare, dintre cele expuse chiar de artist in ultimii ani ai vietii si in Romania.
Paul Neagu s-a licitat si in sedinta postmodernista de la Artmark. Pe lista artistilor, avea cel mai impresionant palmares. Lucrarea sa, din 1981, un print colorat manual denumit First City, este o alta imagine, "sparta", a pumnului proletar din grafica militanta. Desenul a fost estimat intre 2.000 si 2.500 de euro, dar nu a fost adjudecat. Lucrarea are o anume importanta pentru traseul artistic al lui Paul Neagu, se inscrie in seria artei antropocosmice.
Constantin Flondor, un alt pionier al postmodernismului, a avut doua lucrari in licitatie, o pictura - "Relief faina III" (1987, evaluat la 2.200 euro) si un desen - "Camp energetic" (ceracolor si pastel pe hartie, datat 1967, evaluat 1800 euro). Doar desenul a fost adjudecat, cu 1100 euro. S-a cumparat si un "Studiu" al lui Doru Tulcan, membru al grupului Sigma. Guasa pe hartie casetata pe placaj a a fost adjudecata cu 1.500 euro. Petre Velicu, un artist important pe piata franceza, a avut un ulei datat 1987, "Suzana si batranii", evaluat la 5.000 de euro, dar nelicitat.
Sase pictori care au facut parte din grupul Fundatiei Anastasia, Sorin Dumitrescu, Horia Bernea, Sorin Ilfoveanu, Mihai Sarbulescu, Vladimir Zamfirescu, Marin Gherasim sunt si ei inscrisi sub umbrela postmodernismului. La fel si Sabin Balasa, un nume de nepomenit in anumite anturaje artistice.
Bernea - "Poiana Marului", ulei din 1965, s-a licitat la 4.000 de euro, Ilfoveanu la 1.000 euro, Sorin Dumitrescu, a primit 500 de euro pentru un desen, dar uleiul "Fara titlu" nu s-a licitat.
Mirel Zamfirescu - "Venetia", Sarbulescu - "Poarta la Balcic", doua subiecte de succes, nu s-au cumparat. Balasa, da, a intrat in alta colectie, fiind adjudecat pentru 2.850 euro, sub evaluarea initiala.
Share/Save/Bookmark

Cele trei... nuduri

publicat in ZD> 03.11.2009

Tonitza are si el trei gratii. Cele trei gratii au marcat, fiecare in parte, piata de arta in momentul in care au fost scoase la vanzare. Sunt trei nuduri, tablouri pictate in diverse epoci si care s-au vandut la licitatiile de arta in ultimii 6 ani.

Nudurile au fost mereu un subiect sensibil pentru lumea artei: artistii au simtit ca este o tema care ii sensibilizeaza pe colectionari, negustorii au constatat mereu ca este cel mai bine vandut subiect, iar colectionarii s-au mandrit de fiecare data cu nudurile expuse in casele lor. Cea mai scumpa pictura vanduta pe piata oficiala din Romania este tot un nud, "Aise", al lui Ressu. Iar acest tablou a provocat polemici care au dus pana la suspiciuni de aranjare a tranzactiei si acuzatii de fals.

Povestea unui tablou, mai ales a unei capodopere, preia ceva din viata colectionarilor, a negustorilor, a caselor sau muzeelor unde a poposit.
Lucrarile lui Tonitza au ajuns de cateva ori in fruntea topului vanzarilor. Anul trecut a fost cel mai bine vandut artist, cu incasari de aproape 425.000 de euro si 13 lucrari adjudecate, din 24. Ii urmeaza Petrascu: 16 piese cumparate cu aproape 265.000 de euro (conform tudorArt). In anul 2007, Tonitza a fost pe locul doi la incasari, iar in 2006, pe patru. Tonitza este si primul artist care a trecut in topuri peste Nicolae Grigorescu.
De doua ori a fost pe primul loc in clasamentul tuturor van zarilor.
La capitolul nuduri, Tonitza are 8 picturi si 18 desene vandute. Prima vanzare-eveniment a unui nud Tonitza a avut loc in septembrie 2004. La Casa Alis, "Nud vazut din spate" (ulei pe carton) a fost adjudecat cu aproape 52.000 de euro. O postura interesanta a modelului, un decupaj avangardist pentru imaginea finala, plus absenta de pe piata a unui nud marca Tonitza (din mai 1999!) au impus tabloul. La acea data, acesta a ajuns pe locul 3 in clasamentul vanzarilor, dupa doua picturi ale lui Grigorescu, printre care si "Fata culcata in iarba", o lucrare al carei pret parea de netrecut. "Nud vazut din spate" a fost concurat peste trei ani si jumatate tot de "Nud vazut din spate".
O alta compozitie insa, un alt personaj, tot ulei pe carton, dar de dimensiuni mai mici decat prima lucrare. De acesta data, "Nudul" lui Tonitza s-a licitat pana la 70.422 euro, pe 13 aprilie 2008.
Doua gratii deja. A treia, un alt Nud, s-a vandut la licitatia de toamna a Casei Artmark: "Nud cu spatele (Abibe)", ulei pe placaj, estimat la 40.000-60.000 de euro.
Aceasta estimare nu prevestea nimic special, se apropia de sumele cu care s-au adjuedcat precedentele Nuduri Tonitza si era facuta de cea mai puternica dintre casele de licitatii, acolo unde Tonitza a atins recordul de piata ("Fata in roz" adjudecata cu 120.000 de euro) si unde exista si povestea a doua desene reprezentand nuduri care s-au vandut cu... pudoare, in urma unei licitatii cu circuit inchis. Atunci, s-a cumparat primul desen, dar la cel de-al doilea nu a ridicat nimeni oferta.
Primul nud transmitea o urma de pudoare, modelul sta cu spatele si abia arunca o privire prin intoarcerea capului.
Ca intr-o serie de cadre fotografiate in rafala, al doilea nud arata modelul din fata, cu un umar sprijinit de perete, cu o urma de sfiala in privire, cu o anume stare de asteptare... Peste cateva zile, colectionarul revine, cumpara si al doilea desen si face o marturisire: nu a licitat din pudoare.
Acum, poate ca merita pastrat secretul, insa daca Tonitza a dezvaluit misterul modelului sau, povestea merita sa fie dusa mai departe...
Dar criza are efecte directe si pe piata de arta! La licitatii, arareori se mai liciteaza peste pretul de pornire. Au disparut astfel cele mai asteptate momente de suspans. In acest context, chiar nu este de mirare - chiar daca este trist - ca "Nud cu spatele (Abibe)" s-a licitat la doar 28.000 de euro.
Share/Save/Bookmark

Cele mai scumpe 10 picturi vandute in Romania dupa 1990

publicat ni ZF si ZD 02.09.2009

In lumea artelor frumoase, topurile, in marea lor majoritate, depind de cifre. Clasamentele se fac in functie de cote, de numar de lucrari vandute, de palmaresul expunerii... Romanii au prins gustul de a cumpara tablouri, sculpturi si desene dupa valoarea de piata simultan cu apetitul pentru libera circulatie a operelor de arta. S-au destramat colectii celebre si s-au format altele. Arta se muta din casele vechilor familii burgheze spre vilele cu miros de tencuiala proaspata.

Preturile au sarit de la mii la zeci de mii si apoi la sute de mii de euro. Din 1990 casele de licitatii au animat piata de arta, si-au comunicat tranzactiile si sunt singurele care ofera clasamente. La cifre, pentru cele mai scumpe10 picturi s-a cheltuit mai putin de un milion de euro. Iata care au fost cele mai dorite opere de arta in Romania, dupa 1990:

1. „Aise" - Camil Ressu, ulei pe panza, adjudecat cu 160.000 euro, Artmark - iunie 2009

2. „Port" - Marcel Iancu, ulei pe panza, adjudecat cu 130.000 euro, Artmark - iunie 2009

3. „Fata in roz" - Nicolae Tonitza, ulei pe carton, adjudecat cu 120.000 euro, Artmark - decembrie 2008

4. „Minora"- Nicolae Tonitza, ulei pe carton, adjudecat cu 104.360 euro, Goldart - noiembrie 2008

5. „Studiu pentru un portret" - Nicolae Tonitza, ulei pe carton, adjudecat cu 97.000 euro, Monavissa - noiembrie 2007

6. „Păunii privirilor" - Ion Tuculescu, ulei pe carton, adjudecat cu 80.000 euro, Artmark - decembrie 2008

7. „Nud cu esarfa galbena" - Theodor Pallady, ulei pe carton, adjudecat cu 75.757 euro, Alis - martie 2007

8. „Nud vazut din spate" - Nicolae Tonitza, ulei pe carton, adjudecat cu 70.422 euro, Alis - aprilie 2008

9. „Toledo - Podul Alcantara" - Gheorghe Petrascu, ulei pe panza, adjudecat cu 60.307 euro, Alis – septembrie 2008

10. „Fata culcata in iarba" - Nicolae Grigorescu, ulei pe panza, adjudecat cu 59.900 euro, Alis - noiembrie 2003

Istoria unui record

Iosif Dona a cumparat in 1928 "Aise" - Nud" al lui Ressu cu o suma care a speriat concurenta si a bulversat breasla pictorilor. Peste doi ani, face o noua achizitie spectaculoasa, "Dulgherul" sau "Taietorul de lemne" al lui Camille Pissaro. Cele doua capodopere au stat alaturi in casa doctorului Iosif Dona pana in 1979, acum fix 30 de ani, cand Maria Cristina Elena Dona, fiica lui, doneaza statului 242 de piese din mostenirea familiei, printre care si cele doua tablouri.
Nudul lui Ressu a deschis o alta epoca pentru piata de arta romaneasca. S-a intrat clar, programat, in zona capodoperelor de talie internationala.
Trebuie remarcat ca lucrarea are mai multe superlative. In primul rand este vorba despre compozitia fascinanta, despre linia desenului cu totul extraordinara, de tehnica impecabila, de accentele de penel care dau un farmec aparte picturii... Desi nu avem insemnari despre acest tablou, exista o fotografie de epoca in care se vede cu cata prestanta se impunea in locul de pe perete pe care i l-a ales doctorul colectionar. Este inconjurat de tablouri mai mici, de desene, iar odalisca, din intorsatura capului, parca le priveste cu un aer de curtezana...

Este una dintre cele mai mari compozitii nud din pictura moderna de la noi. A reprezentat foarte probabil incununarea pasiunii pentru nuduri a medicului colectionar. Este probabil ca lucrarea a fost tentanta si pentru alti cumparatori ai vremii, din moment ce desenul care a stat la baza compozitiei se afla in colectia Zambaccian. Pictura si-a adjudecat-o Iosif Dona si a ramas cea mai scumpa achizitie a colectiei. Acum, si-a gasit un alt stapan si a devenit cea mai scumpa achizitie de pictura romaneasca a momentului.
Share/Save/Bookmark

DOCUMENTAR / Camille si Camil - Despartirea de colectia Dona

publicat in ZD> 17.06.2009

Camille Pissaro- Dulgherul, ulei pe panza, semnat si datata 1874, colectiile Georges de Bellio, Paris, Ion Campineanu si dr. Iosif Dona. Evaluat 4.000.000 – 6.000.000 euro. Marcel Iancu – Port, ulei pe panza, 1939, colectia Dona. Evaluat 130.000 – 150.000 euro.


Camille si Camil! Ce intalnire fascinanta pentru istoria artelor! A avut loc acum aproape 70 de ani si i-o datoram doctorului Iosif Dona. El a cumparat in 1928 "Aise’ - Nud" a lui Camil Ressu cu o suma care a speriat concurenta si a bulversat breasla pictorilor. Peste doi ani, face o noua achizitie spectaculoasa, "Dulgherul" sau "Taietorul de lemne" al lui Camille Pissaro. Cele doua capodopere au stat alaturi in casa doctorului pana in 1979, acum fix 30 de ani, cand Maria Cristina Elena Dona, fiica lui, doneaza statului 242 de piese din mostenirea familiei, printre care si cele doua tablouri.

Fata medicului colectionar a reusit doar in acest fel sa scape de plata unor impozite exorbitante si chinuitoare. Donatia ei a fost insa revendicata si recuperata din Tezaurul Muezeului National de Arta. Tabloul lui Pissaro a fost primul retrocedat, pe 12 decembrie 2006.
Camil si Camille vor sta probabil pentru ultima oara alaturi. Sunt, impreuna, vedetele unei licitatii organizate de Casa Artmark la Hotel Mariott. Camil s-a nascut la Galati in ianuarie 1880. Camille, pe insula Saint Thomas din Antilele daneze. Primul cucereste Parisul in 1912, alaturi de Darascu, Steriadi, Eustatiu Stoenescu. Camille ajunge in orasul impresionistilor in 1855 si intra in cercul artistilor "liberi", alaturi de Cezanne, Guillaumin etc.
Doctorul Iosif Dona, fiu de general, bine instruit in valorile nationale, preia pasiunea pentru arta de la parinti, mai ales pentru Grigorescu. Alexandru Vlahuta i-a fost profesor de romana in liceu si se va casatori cu sora lui, Margareta, in varsta de 17 ani. Una dintre fiicele lui Vlahuta va deveni sotia lui Gheorghe N. Grigorescu, fiul maestrului de la Campina.
Medicul Iosif cumpara primul tablou in 1902, "Ramur de mar", din expozitia Grigorescu, dar incepe notatiile despre colectia sa abia in 1910, acum aproape 100 de ani. Trece de fiecare data numele artistului, titlul lucrarii, provenienta, suma care i-a fost ceruta, si pretul, mai mic, cu care a cumparat.
In 1925, inventarul este puternic: 28 de tablouri Grigorescu, 20 de desene, pasteluri si picturi Luchian, 35 uleiuri Petrascu, 18 Pallady, 2 Andreescu... O parte dintre lucari le-a cumparat cand au fost "impartite colectiile Eugeniu Caranda si Alexandru Vlahuta. Alte tablouri, printre care sase Grigorescu, le-a mostenit de la matusa sa Zettina Urechia, in 1924. In 1920, cumparase 12 lucrari din expozitia Pallady si 4 din cea a lui Petrascu. Dona devenise principalul cumparator de arta de pe piata. Prefera expozitiile si nu atelierele pictorilor. Acolo putea sa se intretina deschis cu artistii, cu colectionarii sau cu alti amatori de arta. Despre colectia sa vorbea mai ales acasa, unde, joia, dupa obiceiul vremii, primea musafiri. Grigorescu era divinizat, Pallady, Tonitza si Petrascu erau favoritii. Lor li s-a alaturat Ciucurencu, singurul artist caruia i-a si cerut sa ii faca un portret. Dona aduna mai ales lucrari ale artistilor romani... Pissaro, prin tabloul "Taietorul de lemne", a fost exceptia care a marcat, costisitor, pasiunea pentru achizitii a doctorului balneolog. Singura pictura din zona marilor impresionisti pe care deja ii colectiona K. Zambaccian.
Colectia a rezistat intacta pana cand s-a schimbat societatea romaneasca. Doctorul Iosif Dona face o prima donatie statului in 1950, 113 (sau 106 dupa alte surse) lucrari, dar piesele de rezistenta raman acasa. Fiica lui, in 1980, este nevoita sa mai faca o donatie. Cedeaza 242 de piese, cele mai valoroase din colectie, iar restul le lasa in custodia Muzeului National de Arta, cu conditia ca va putea beneficia de ea cand doreste. Donatia a fost impusa, dupa toate declaratiile, de impozitele foarte mari pe care ar fi trebuit sa le plateasca. In 1989, Serban Andronescu Ghika, renunta prin donatie si la partea de colectie care se afla deja in pastrare la Muzeu. Din notatiile lui Iosif Dona, rezulta ca, in 1950, pe 28 aprilie, ajunsese la tabloul 640, Dan I(alomiteanu) – "Corturi in Transilvania", pe care l-a oferit cadou apoi doctorului Puiu Leontopol. Aceasta ultima insemnare este urmata de donatie. Colectia incepe sa se desfaca. In 2002, incepe procesul de recuperare a celei de-a doua donatii. Mostenitorii au castig de cauza. Dar nu se va intampla ca in cazul unei alte colectii, cea a lui Alexandru Bogdan Pitesti, care a fost scoasa la licitatie in intregul ei, in 1924. Piesele din colectia Dona se vand separat, pe piata libera sau la licitatii. Casa Artmark a preluat cele mai importante piese. A organizat o prima licitatie, cu circuit inchis, doar pentru colectionari, unde au fost initial in oferta sase lucrari, doua desene – Grigorescu, Luchian, doua bronzuri – Oscar Han, Alexandru Calinescu, si doua picturi – Ciucurencu si Tonitza. (vezi Ziarul de duminica - O licitatie aproape secreta).
Cu Dulgherul lui Pissaro si Nudul lui Ressu se deschide o alta epoca pentru piata de arta romaneasca. Se intra clar, programat, in zona capodoperelor de talie internationala. Se liciteaza si un alt tablou din colectia Dona, Marcel Iancu – "Port", ulei din 1939, evaluat la 150.000 de euro.
Mici ricoseuri
Fascinanta pictura "Nud – Aise’" a lui Ressu a fost cumparata la un pret record, dar din insemnarile doctorului aflam si de ce: Ressu i-a cerut 150.000 de lei, dar Dona nu i-a platit decat 81.600. Iar in acel an, 1928, cele mai scumpe achizitii au mai fost cinci Tonitza pe care a platit cate 15.000 de lei, un Petrascu, Case la Mngalia, cu 25.000 lei, un Grigorescu de 12.000 lei. Anul ’28 este deschis (in insemnari) de un Andreescu, "Case isolate", cumparat de la Tacorian cu 22.000 lei plus un Luchian, "Rosior Calare".
Chiar daca este cea mai scumpa achizitie de pictura romaneasca din colectie, trebuie remarcat ca lucrarea are mai multe superlative. In primul rand este vorba despre compozitia fascinanta, de linia desenului cu totul extraordinara, de tehnica impecabila, de accentele de penel care dau un farmec aparte picturii... Desi nu avem insemnari despre acest tablou, exista o fotografie de epoca in care se vede cu cata prestanta se impunea in locul de pe perete pe care i l-a ales doctorul colectionar. Este inconjurat de tablouri mai mici, de desene, iar odalisca, din intorsatura capului, le priveste parca cu aer de curtezana...
Este una dintre cele mai mari compozitii nud din pictura moderna de la noi. A reprezentat foarte probabil incununarea pasiunii pentru nuduri a medicului colectionar. Este probabil ca lucrarea a fost tentanta si pentru alti cumparatori ai vremii, din moment ce desenul care a stat la baza compozitiei se afla in colectia Zambaccian. A castigat Iosif Dona si a ramas cea mai scumpa achizitie a colectiei. Acum, urmeaza sa isi gaseasca un alt stapan si sa devina, probabil, si cea mai scumpa achizitie de pictura romaneasca a momentului.
A fost nevoie de intrarea pe piata, pentru ca tabloul Pissaro din colectia Dona sa primeasca un titlu agreat de toata lumea. Este clar, tabloul a fost cumparat in 1930 de la Jean (Ion) Campineanu cu 25.000 franci francezi. In insemnarile doctorului (citate de Petre Oprea) apare ca ar fi vorba despre "Padure si case". Despre un "peisaj" se vorbeste si in mai multe texte despre colectia Dona. In inventarul Muzeului de Arta, panza lui Pissaro este "Dulgherul" si sub acest nume a fost prezentata in mai multe expozitii si cataloage. Acum, scos la vanzare, beneficiaza de numele francez, "Le Charpentier", si de o noua traducere: "Taietorul de lemne".
Pictura lui Marcel Iancu nu apare in insemnarile citate ale lui Iosif Dona, dar ea a fost prezentata in mai multe expozitii dedicata artistului.
Cat de mult vor ridica bugetul licitatiei Artmark cele trei lucrari ramane de vazut. Fiecare in parte si toate impreuna sunt opere fundamentale pentru orice colectie de arta.
Share/Save/Bookmark

O licitatie (aproape) secreta

publicat in ZD> 02.06.2009

Cea mai discreta licitatie de arta din Romania a provocat un act de pudoare. Si a oficializat desfacerea colectiei Dona recent revendicata. Intentiile au fost bune: o licitatie de tip inchis, cu numar limitat de participanti si o lista scurta de piese. Intimitatea colectionarilor „de rasa", lipsa spectatorilor, o anume boierie, cu alte cuvinte, plus misterul care pluteste peste acea seara de mai sunt semne ca, pentru a pune impreuna arta si banii, e nevoie de o anume strategie si chiar de eleganta.

Cu atat mai savuros pentru amatorii de cancan cultural apare acum actul de pudoare de care am pomenit la inceput...
Lucrul cel mai important pentru casa de licitatii Artmark este rezultatul comercial al actiunii: la final, s-au vandut mai bine de jumatate dintre piesele licitate, ceea ce pare o minune, comparativ cu ultimele licitatii publice din acest an. Si pana la urma intimitatea licitatiei inchise a fost deconspirata prin anunturile pe internet.
Miza cea mare, momeala, se poate spune, au fost cateva lucrari din colectia Dona, retrocedate recent din depozitele Muzeului National de Arta. Au fost initial patru picturi si doua sculpturi, dar doua dintre tablouri au fost retrase, un Ciucurencu – „Natura statica cu flori" (ulei pe carton) si un Luchian – „Bucatarie calugareasca" (carbune pe hartie) plus bronzul lui Oscar Han – „Nud de femeie".
Au ramas sa se liciteze un desen al lui Grigorescu – „Schita pentru atacul de la Smardan", neadjudecat in final, un ulei al lui Tonitza – „Indurerata", cumparat la pretul de pornire, 55.000 euro, si un „Portret de femeie", bronz al lui Alexandru Calinescu, adjudecat la un pret mai mic decat cel anuntat in catalog, 9. 500 euro. In rest, alte 38 de picturi si desene, cu palmares mai redus decat al artistilor preferati de celebrul doctor Dona.
Patru desene, patru forme feminine, „contese", nuduri, semnate Aman, Pallady si Tonitza au apropiat valorile. Pallady – „Nud", creion pe hartie, s-a adjudecat la pornire cu 2.000 de euro, fara nici o intriga. Aman, un tus pe hartie, „Africana", a fost cumparat la intrare, cu 800 euro. La Tonitza, oferta a fost „Nud I" si „Nud II". S-a cumparat primul, dar la cel de-al doilea nu a ridicat nimeni oferta. Insa desenele, in mod cert, meritau sa ramana impreuna, in aceeasi colectie. Primul nud transmitea o urma de pudoare, modelul a stat cu spatele si abia arunca o privire prin intorsatura capului. Ca intr-o serie de cadre fotografiate in rafala, al doilea nud arata modelul din fata, cu un umar sprijinit de perete, cu o urma de sfiala in privire, cu o anume stare de asteptare... Peste cateva zile, colectionarul revine, cumpara si al doilea desen si face o marturisire... Nu a licitat din pudoare. Acum, poate ca merita pastrat secretul, dar daca Tonitza a dezvaluit misterul modelului sau, povestea merita sa fie dusa mai departe...
Din lista extinsa a lucrarilor merita amintite trei picturi ale unor prieteni: Mihai Sarbulescu – „Peisaj din Balcic", 850 euro, Horea Pastina – „Fereastra", neadjudecata si „Curte la Poiama Marului", a regretatului Horia Bernea, neadjudecata la 13.000 euro.
S-a vandut unul din cele doua uleiuri Magdalena Radulescu, „Cai in arena circului", adjudecata cu 4.000 de euro, pretul de pornire de altfel.
Sunt multe argumente pro si contra pentru organizarea unor astfel de licitatii, mai mult sau mai putin secrete pentru public, discrete pentru participanti, iritante poate pentru comerciantii intermediari. Ele sunt o trambulina pentru vanzari directe, absolut anonime la dorinta cumparatorilor, perfect particulare in afara unor documente fiscale.
Revenind la colectia Dona, cea revendicata, de peste 240 de tablouri... Retrocedarea proprietarilor de drept e un fapt pozitiv. Lipsa ei din circuitul public este o mare pierdere. Tablourile iata, deja au inceput sa circule – un lucru bun. Ce se stie prea putin este ca Ministerul Culturii, Muzeul National de Arta, Statul roman au primit prima oferta, ca drept de preemtiune. Acest drept insa nu a fost onorat...

note>

1. Nicolae Tonitza - Indurerata, ulei/ carton , coletia Dona – adjudecat 55.000 euro; 2. Alexandru Calinescu – Portret de femeie, bronz, colectia Dona, adjudecat 2000 euro; 3. Nicolae Grigorescu – Schita pentru Atacul de la Smardan, creion/hartie, colectia Dona, pret pornire 2500 euro, neadjudecat; 4. Nicolae Tonitza – Nud I, creion pe hartie, 3000 euro; 5. Nicolae Tonitza – Nud II, creion/hartie, estimat 3500 euro; 6. Theodor Aman – Africanca, tus/carton, 800 euro; 7. Theodor Palady – Nud, creion/hartie, 2000 euro; 8. Horia Bernea –Poiana Marului, ulei/panza, 13000 euro, neadjudecat; 9. Horea Pastina – Fereastra, ulei/panza , 1300 euro, neadjudecat; 10. Mihai Sarbulescu – Peisaj din Balcic, ulei/panza, 600 euro; 11. Magdalena Radulescu – Cai in arena circului, ulei/panza , 4000 euro.
Share/Save/Bookmark

Victor Brauner – opera de hartie

publicat in zd> 31.03.2009

1. Afisul expozitiei retrospective Victor Brauner - Muzeul de Arta Moderna din Paris, iunie-septembrie 1972, 82x52,5cm. Pret de pornire: 500 lei, pret de vanzare: 1.300 lei; 2. Victor Brauner. Surrealist Hieroglyphs, catalogul expozitiei omonime, The Menil Collection, Huston 2001-2002. Estimat 420-450 lei; 3. UNU - num"rul din martie 1929, an II, nr. 11; revist" de avangard", colaboreaz" B. Fundoianu, Ilarie Voronca, Stefan Roll, cu desene de Victor Brauner, Georges Malkine. Estimat 1.100-1.200 leii; 4. Benjamin Peret - "Main Forte", cu ilustratii de V.Brauner, edition de la Revue Fontaine, 1946. Pret de pornire: 400 lei; 5. Victor Brauner - "Personaj depliat", datat 1954, gravura in aquaforte, 19 x 13,5 cm, provine din galeria Samy Kinge, Paris. Pret de pornire 3.000 lei; 6. Catalogul expozitiei Victor Brauner de la Musée National d'Art Moderne, 1972. Estimat 120-130 lei; 7. Victor Brauner - "A la saison de la lune mordante" (ianuarie 1965), afisul expozitiei Mythologie et la fete des Meres - Galeria Al. Iolas, Paris, (ultima expozitie din timpul vietii), 87 x 56 cm, provine din galeria Samy Kinge, Paris. Pret de pornire: 700 lei, pret de vanzare: 2.600 lei

Opera lui Victor Brauner este celebra, dar de aceeasi celebritate se bucura si comentariile privind numeroasele falsuri care o au ca obiect. Confuzia este mare, iar orice colectionar se gandeste probabil de zeci de ori inainte de a cumpara o pictura sau un desen Brauner in Romania. Notorietatea artistului face insa numele sau foarte vandabil, chiar si atunci cand este vorba despre afise, litografii, albume, intr-un cuvant printuri.
Brauner este campion al adjudecarilor la printuri in acesta primavara.

Si este artistul cu cele mai impresionante salturi de pret. Afisul expozitiei sale retrospective din 1972 de la Muzeul de Arta Moderna din Paris a fost vandut cu aproape de trei ori pretul de pornire – de la 500 la 1.300 de lei.
Tot un afis, cel al unei expozitii organizate cu un an inaintea mortii artistului la Paris, "Mythologie et la fete des Meres", si-a triplat valoarea. Printul are o valoare sentimentala - este de la ultima expozitie antuma Brauner de la Paris - si a fost cumparat din galeria celebrului exeget al operei lui Brauner Samy Kinge. Licitatia a pornit de la 700 lei si s-a oprit la 2.600.
Alte doua afise ale expozitiilor Brauner, provenite tot din galeria celebrului Kinge au fost adjudecate dupa mai multe oferte. De la "Thelonious Monk", o expozitie din 1985, afisul s-a adjudecat cu 900 lei (pret pornire 500 lei), iar o retrospectiva pentru care organizatorii au tinut sa scrie chiar pe afis ca prezinta lucrari originale - "Tableaux, ceramique originales" – posterul a fost vandut cu 1.000 de lei, dublu peste prima strigare.
Nu s-a vandut in schimb o litorgrafie cu interventii de mana, "Signe", datata 1963. Desi provine din galeria aceluiasi celebru Samy Kinge. Lucrarea, pretuita la 3.500 lei, nu a primit nici o oferta.
Acum, desi numele galeristului exeget este o garantie a autenticitatii, pretul, foarte probabil, ca nu a fost atragator. Numele lui Samy Kinge, ca si cel al lui Sarane Alexandrian sunt cele mai des folosite in Romania cand vine vorba despre Victor Brauner. Unele expozitii si un catalog al artistului au fost girate de Alexandrian, bun prieten al pictorului. Numele lui Samy Kinge a aparut pe expertizele unor picturi care insa nu au facut istorie pe piata. Este contabilizata vanzarea unei singure picturi Brauner, "Personaje", ulei pe carton, adjudecata in decembrie 2008. In rest, la capitolul pictura este o lista de lucrari refuzate printre care si un portret al poetului Minulescu, o lucrare provenita de la un roman din Germania si expusa cu expertiza lui Pavel Susara pe vremea de glorie a Casei Pogany. O lista si mai lunga cuprinde lucrarile de grafica care au fost prin licitatii, la toate casele, majoritatea ramase neadjudecate. Totusi, in acest an, in ianuarie, s-a cumparat gravura "Personaj depliat", un exemplar din 1954, din Galeria Samy Kinge Paris, si licitat de la 3.000 de lei.
Pe lista lucrarilor adjudecate mai exista o guasa, "Cocosul" cumparata in ianuarie 2008, si o achizitie mult mai veche, din 1995, "Totusi primavara", un desen in penita.
Share/Save/Bookmark

Grigorescu - vedeta si anonim 12.03.2009

Patru tablouri ii aduc lui Nicolae Grigorescu o neasteptata si destul de brusca notorietate... mondena. Totul a inceput de la „Carul cu boi". Nume celebru pana si pentru copii, comunicate de presa, plus o anumita lipsa de informare printre jurnalisti au umplut ziarele de stiri pe modelul: se vinde Carul cu boi ! Senzationala stire pentru cei care nu stiu ca Grigorescu a pictat sute de tablouri cu care cu boi. Toata lume a dus povestea mai departe fara sa studieze un pic macar situatia.

Carul cu boi cu pricina a fost scos la licitatie, iar respectiva sedinta publica a devenit cea mai aglomerata dupa ziua in care s-au vandut cateva tablouri ale lui Adrian Nastare. A fost o aglomeratie mondena care a adus doar un beneficiu de imagine lui Grigorscu. Si cam atat.

Carul cu boi a fost vedeta! Dar in aceesi zi, o alta pictura a marelui Grigorescu s-a licitat, Personaj in peisaj – Pe coasta. O pictura cel putin la fel de valoroasa, cu un subiect care a primit mai putine replici decat boii pusi la jug.

Dar nu a avut parte de nici o mentionare prin presa. Urmeaza, aproape la concurenta alte doua picturi ale intemeietorului picturii moderne in Romania: Intoarcerea de la camp si Ciobanas. Avem iata, un careu al celor mai populare subiecte ale lui Grigorescu. si, foarte interesant, pentru prima data, poate, o asemenea suita de valori din atelierul maestrului nu este acompaniata de colectia de zvonuri si barfe despre falsuri.
Pentru colectionari, pentru majoritatea investitorilor si mai ales pentru istoricii de arta, diferenta este data de detalii. Pentru cei care liciteaza - de pret. Sa cautam detaliile.

Carul lui boi, pictura in ulei pe o bucata destul de mica de lemn, 9,1 x 23,4 cm, a fost in mod comic considerat ca fiind tabloul emblematic pentru Grigorescu. Pe internet si in presa, stirea "se vinde Carul cu boi" a fost ilustrata cu o imagine a unui tablou diferit, dar cu acelasi nume. Boii inhamati la jug au fost de fapt un subiect foarte mult studiat, prelucrat si bine vandut, pentru care Grigorescu a facut multe, multe replici pe masura succesului si a cererii. Cel licitat la inceputul lunii februarie la GoldArt nu are nimic extraordinar fata de alte variante decat... pe spate. In 1920, lucrarea a fost autentificata de o comisie de artisti foarte valorosi: J. Al. Steriadi, I. Theodorescu – Sion si A. Verona care au scris titlul lucrarii – Carul cu boi – au datat si semnat pentru autenticitatea tabloului. Pentru cele trei semnaturi de pe verso, plus mondenitatea ad hoc a sedintei de licitatii, au aparut mai multe oferte. Pretul a urcat de la 143.000 la 160.000 de lei, sub 40.000 de euro adica, dar la care se adauga taxele. Un pret mare pentru un tablou atat de mic, spun personajele obisnuite ale comertul de arta. O investitie buna insa, pentru un an de criza. In aceeasi licitatie, un peisaj al lui Pallady, Golf, a fost refuzat. Iar in aceeasi zi, la Monavissa, a fost in oferta Personaj in peisaj - Pe coasta, tot o pictura pe lemn, de 20,4 x 14,2 cm, cu celebra semnatura rosie a lui Grigorescu. Poarta autentificarea celebrului Remus Niculescu si a facut parte din colectia Procopiu, dar nu a avut parte de nicio promovare. Licitatia a pornit de la 210.000 de lei, dar nu a primit nici o oferta! Tabloul a ramas anonim, fara nicio istorie recenta, chiar daca are o valoare artistica peste cea a rivalului de-o zi, Carul cu boi.
Peste doua saptamani apar alte doua tablouri: Intoarcerea de la camp (o varianta mai elaborata a carului cu boi) la Alis si Ciobanas la GoldArt. Ambele lucrari au fost autentificate de regretatul profesor Remus Niculescu. Dar fiecare mai are o particularitate: Ciobanasul, are parte de o prima evaluare in 1926 de catre I. Teodorescu-Sion, Jean Al. Steriadi si A. Verona, care au confirmat autenticitatea prin semnaturi pe spate bucatii de lemn. Profesorul Remus Niculescu a semnat si autentificarea Intoarcerii de la camp, in 1999. Cu acest prilej a adus si o observatie importanta: "Aparitia targovetului calare plaseaza lucrarea printre putinele cu aceasta tema, in cadrul temei generale a carelor cu boi. Lucrarea vadeste o surprinzatoare libertate de expresie, pictorul executand totul cu prospetime, fara a simtii nevoia de finisare, aidoma unei schite de compozitie". Aceasta ulitma pictura este si singura din recentul careu care este realizata pe panza.
Ciobanasul, care este evaluat la 143.000, este singura dintre teme care exista in topurile de vanzari. La Alis, in august 2001, s-a vandut o panza cu acelasi subiect cu peste 55.000 de euro si se afla pe locul 6 in topul celor mai scumpe tablouri adjudecate la Alis.
Carul cu boi nu a existat pana in aceast an in topuri. Varianta in miniatura care a fost adjudecata la inceput de februarie ajunge abia pe un loc din partea a doua a clasamentului celor mai scumpe tablouri Grigorescu. Piata ramane sub impresia unui clasament din noiembrie 2003 cand Fata culcata in iarba a ridicat cota lui Grigorescu peste 60.000 de euro (cu taxe) la Alis. Urmeaza Flori de nalba - 58.750 de euro (varianta Monavissa), Ciobanas – 55.330 euro (august 2001 Alis).

Top vanzari Nicolae Grigorescu:
1. Fata culcata in iarba, ulei pe panza – 59.900 euro plus taxe, Alis, 9 noiembrie 2003
2. Flori de nalba, ulei pe lemn - 54.247 euro plus taxe, Monavissa, 13 mai 2007
3. Ciobanas, ulei pe panza – 55.330 euro, Alis, 26 august 2001
4. In amurg, ulei pe lemn – 55.000 euro, GoldArt, 16 noiembrie 2008
5. Flori de nalba, ulei pe lemn - 54.247 de euro, GoldArt, 30 noiembrie 2008
6. Fata cu cobilita, ulei pe panza - 46.652 de euro, Alis, 21 mai 2000
7. Peisaj din Campina - 42.000 de euro, Artmark, 11 decembrie 2008
8. Car cu boi, ulei pe lemn – 37.650 euro, GoldArt, 1 februarie 2009
9. Copilita, ulei pe panza fara sasiu - 26.000 euro, GoldArt, 2008
10. Luminis, ulei pe panza lipita pe carton – aprox. 15.000 euro, Monavissa, 22 iunie 2008

FOTO:
1. Car cu boi - ulei/lemn, semnat stanga jos; cu mentiune de autentificare pe verso in care sunt date dimensiunile, titlul "Carul cu boi", autentificare, datare 1920 si comisia de expertiza formata din pictorii J. Al. Steriadi, I. Theodorescu - Sion, A. Verona, 9,1 x 23,4 cm; 2. Personaj in peisaj – Pe coasta - Ulei pe lemn, semnat stanga jos, cu rosu. A facut parte din colectia Procopiu. Autentificat de profesor Remus Niculescu. 20,4 x 14,2 cm; 3. Intoarcerea de la camp - semnat stanga jos cu rosu, ulei pe panza, cca. 1900, autenticitate confirmata de istoricul de arta Remus Niculescu in anul 1999, 18,5x24cm; 4. Ciobanas - ulei pe lemn, semnat dreapta jos cu rosu; pe verso autentificarea si garantia originalitatii data in 1926 de comisia de experti formata din I. Teodorescu-Sion, Jean Al. Steriadi si A. Verona. Lucrarea a fost confirmata de doamna R. Niculescu ca figurand drept autentica in arhiva profesorului. 27,1 x 11,9 cm.
Share/Save/Bookmark

Noiembrie, ultimul bal?

publicat in zd> 12.12.2008

Trei evenimente importante au marcat luna noiembrie pentru romani: alegerile din 30, lansarea Istoriei literaturii romane a lui Nicolae Manolescu si depasirea pragului de 100.000 de euro pentru o pictura cumparata la o licitatie.
Strategic sau nu, noiembrie devine astfel cea mai prospera luna pentru casele de licitatii. Pentru a treia oara, finalul toamnei aduce schimbarea primei pozitii din topul vanzarilor. Tonitza recidiveaza la doar un an, iar istoria se repeta tot cu Alexandru Ghildus "la butoane".

Acum un an, minunatul chip de copil intitulat Studiu pentru un portret primea cea mai spectaculoasa crestere de pret din istoria Casei Monavissa si devenea cea mai bine vanduta pictura din tara - 97.000 de euro. Cu alti cinci ani in urma, in noiembrie 2003, Fata culcata in iarba a lui Grigorescu a fost adjudecata cu aproape 60.000 de euro si a schimbat radical dinamica pietei de arta. Acum, Minora (vezi foto), un alt chip de fetita pictat de Tonitza, sare pragul psihologic de 100.000 de euro. Pretul de pornire a fost bine stabilit, cu doar vreo 7-8 mii mai mult decat recordul din 2007. Si asa a si ramas: 390.000 de lei, aproape 105.000 de euro, la care se adauga taxele. Tonitza este acum pe locurile 1,2 si 4 in topul general al pietei. Primele doua picturi au fost scoase la vanzare prin grija lui Alexandru Ghildus, prima la Monavissa, unde conducea licitatiile, iar cea de-a doua la Gold Art unde este si patron. Studiul... vandut in 2007 a fost intens licitat. Acum, s-a ridicat un singur cartonas. Pretul de pornire a fost suficient de mare ca sa limiteze concurenta. 390.000 estimat, 390.000 adjudecat. Asta desi suspansul fusese intretinut cu o estimare socanta pusa pe internet: 395.000 - 450.000 lei, adica spre 115.000 de euro. Pana la urma, se pastreaza un reflex de criza economica: operele importante se vand cel mult la preturile de intrare.
Asa se intampla de mai multe luni cu lucrari de Nicolae Grigorescu, Ressu, Baba, Pallady. Patronii Caselor de licitatii contabilizeaza chiar o injumatatire a sumei totale a vanzarilor si implicit a incasarilor. Sunt mai cautate lucrarile ieftine care poate peste trei, cinci sau zece ani vor fi revandute la preturi mai mari. La o casa de licitatii se vand mai mult lucrari de grafica, iar cea mai scumpa oferta este pentru o pictura a lui Sabin Balasa, Studiu pentru o fresca - Tineretul, datata 1968 si licitata dela 117.000 lei. Imediat, o lucrare a lui Ressu, La cules pe malul apei este estimata la 100.000 lei. In aceeasi zi, o pictura a lui Nicolae Grigorescu, Flori de nalba, estimata la jumatatea pretului Minorei lui Tonitza (220.000 - 230.000 lui) s-a cumparat tot la pretul de pornire: 205.000 lei. Interesant este ca, anul trecut dupa vanzarea record a lui Tonitza, Studiu pentru un portret, urmatoarea licitare de top a fost pentru o alta varianta a Florilor de nalba a lui Grigorescu care a fost cumparata cu 188.000 lei.
Oricum, pictura lui Tonitza, Minora, este prima dintre lucrarile de top care este scoasa la vanzare cu un istoric amanuntit: "Pe verso lucrarea este re-semnata, datata 1924, intitulata MINORA si inscriptionata cu poz. 9 si dimensiunile cartonului 50/60. Lucrarea a participat la Expozitia N. Tonitza, organizata in Salonul Sindicatului Artelor Frumoase, in perioada 1-30 ianuarie 1925 (conform catalogului expozitiei, poz. nr. 9). De asemenea, lucrarea este mentionata in Barbu Brezianu - Tonitza, Ed. Academiei RSR, 1967, p. 174. Muzeul "Vasile Parvan" din Barlad (donatia Prof. dr. Ioan Chiricuta) detine o varianta nedatata, intitulata Portret de ... (text incomplet).
Share/Save/Bookmark

DESTINE SCHIMBATE

publicat in zd> 05.12.2008

O gravura a lui Marcel Chirnoaga a fost licitata intens chiar la inceputul unei sedinte de licitatii. Este una dintre cele foarte putine lucrari ale maestrului care au intrat in licitatii. Sunt doar cateva luni de la disparitia artistului (23 aprilie 2008) si incepe deja seria confirmarilor dar si a speculatiilor pe seama operei sale. Pentru Marcel Chirnoaga vine confirmarea seniorului, a artistului tacut, priceput la exact ceea ce stia mai bine. Pentru unii exegeti, este autorul celei mai importante opere de la finele secolului XX - ciclul de gravuri Apocalipsa.

Are admiratori foarte devotati, un site care ii este dedicat. In biografia sa nu este ocolit faptul ca a facut studii de arta independente si este absolvent al facultatii de matematica-fizica in 1952. Peste un an era deja membru al Uniunii. Si de atunci graveaza. In anii '50 a fost alaturi de curentul vremii si a scos mai multe serii de litografii cu "tema data": Baraganul, Doftana, Impotriva fascismului, Siderurgistii, Imaginile Moscovei... Dar marile creatii ale lui Chirnoaga apar prin ciclurile Monstri inevitabili, Corabia nebunilor, Cele 10 porunci, Apocalipsa...
Acum, gravura Calareti schimba cumva perspectiva asupra artistului. De la o lucrare oarecare, cu pret de pornire de 500 de lei (cea mai ieftina din acea licitatie!), a devenit o piesa importanta: este exemplar de artist, cu semnatura si dedicatie. Si costa peste 3.200 de lei, pretul de adjudecare. Chirnoaga este prezent in licitatii de numai doi ani. I s-au cumparat astfel cinci lucrari, dintre care niciuna nu are legatura cu primele cicluri ale artistului. Despre tinerete mai nimic si in cazul altor artisti. Ei apar in fata publicului exclusiv prin lucrarile care sunt scoase la licitatii, dincolo de biografii, de cicluri de creatie, de atitudini mai mult sau mai putin asumate. Jules Perahim este un artist suprarealist cu cota destul de buna. Dar a fost si primul sef al Cooperativei Artistilor Plastici in 1949. Despre anii 50, nicio vorba. Nici despre perioada pariziana in care a revenit la "prima dragoste artistica". Un ulei, Teatrul popular, datat 1947, nu pastreaza decat in titlu influente ale "agitatiei vizuale" pe care o promova de altfel artistul angajat. Este de fapt o compozitie care, autentificata de sotia pictorului, a fost licitata de la 9.000 la 52.000 de lei. O alta lucrare, Figuri langa un copac, guasa din 1941, insotita la vanzare de un certificat de autenticitate asumat de Montefiore Auction House, nu a fost cumparata desi a avut pret de pornire de 1.750 lei.
Bradut Covaliu, fost activist UAP cu functii importante, apare acum la licitatii cu acuarele si picturi inofensive - O barca in amurg, Ochiul-boului, Dealul cu maslini, Cavalcada, Pom pe fond violet... Nu s-au spus prea multe despre "anturajul" functionaresc al lui Covaliu nici cand s-a vandut, in iunie 2006, panza tematica Grivita rosie 1933. Datele le gasim mai degraba pe Wikipedia - sarace, incomplete, rautacioase chiar - decat in prezentari ale caselor de licitatii sau ale galeriilor de arta. Asa ca pot aparea si mari nedreptati, dupa cum este cazul lui Ion Bitzan. Despre el s-au pastrat pe Wikipedia cateva randuri "de trista amintire": "Ion Bitan (n. 23 august 1924 - d. 15 septembrie 1997) a fost un pictor roman, reprezentant al realismului socialist." La licitatii, nimeni nu pomeneste despre aceste lucruri. Dar lucrarile semnate Ion Bitzan se vand cu sume importante chiar daca, din invidie, sunt voci care in permanenta spun ca ar fi doar niste falsuri. In anii 2003-2005 s-au cumparat cate patru-sase lucrari pe an. In 2006, niciuna. La fel si in 2008, pana acum.

Jules Perahim (1914 - 2008) - Teatrul popular, ulei pe carton, semnat, datat (19)47
Share/Save/Bookmark

GRIGORESCU DUPA GRIGORESCU

text publicat in zd> 14.11.2008

La cinci ani dupa ce o pictura a sa trecea pragul de 60.000 de euro si perturba total limitele de preturi de pe piata de arta, Nicolae Grigorescu are parte de un nou record. Record de piata, dar nu legat de bani, ci de o pozitie privilegiata intr-o licitatie. Din prea mult zel sau doar din pura intamplare, un tablou al celui mai respectat dintre pictorii romani a aparut pe prima pozitie intr-un catalog de licitatie. Pozitia fruntasa a fost de scurta durata si doar pe pagina de internet a unei case de licitatii.

Peste noapte, tabloul lui Grigorescu a trecut pe un post mai strategic, spre finalul licitatiei, cand lumea este incalzita, cand se asteapta marile oferte, cand se ridica sumele cu mii de euro, nu doar cu zeci sau sute. Locul lui Grigorescu a fost pana in marite 2007 in fruntea oricaror topuri, de unde parea de neanlocuit. A fost un tablou de Pallady care a stricat ierarhia. Apoi picturi de Tonitza, Petrascu, Sirato, chiar Mutzner au urcat in fruntea topurilor. Dar Grigorescu nu lipseste din topul niciunei care de licitatii respectabile. Maestrul de la Campina ramane un reper, sigurul artist respectat fara rezerve, caruia lista cu multe sute de falsuri cunoscute nu ii afecteaza prestigiul.
Si totusi, pe piata, tablourile cu celebra semnatura in rosu a maestrului nu mai provoaca mari emotii, nu-i mai fac pe colectionarii care liciteaza sa isi tina respiratia. Jocurile de interese care au dus la vanzarea record din 2003 nu se vor mai repeta. Grigorescu ramane un mare artist, un reper pentru colectionarii de moda veche, dar nu mai este lider de piata. Practic, Grigorescu a avut trei mari perioade in raport cu piata de arta. Anii de pana in 2003, cand a fost lider absolut, dar apropiat, totusi, de alti maestri care ii urmau. Perioada noiembrie 2003 - martie 2007 cand a dominat piata cu un pret ce parea de nedepasit. Iar din martie 2007, trece intr-o zona gri, uitat aproape, scos din fruntea topului general si apoi din prima linie a oricarui clasament de piata. Grigorescu este astazi pe locul 4 la Alis, pe 2 la Monavissa, pe locul 5 la GoldArt. In ultimii 5 ani, i s-au adjudecat doar 19 lucrari, prima si ultima fiind intitulate la fel, Luminis. O pictura cu acelasi titlu l-a adus in octombrie 2007 pe Grigorescu pe primul loc, pe acea prima pozitie din catalogul virtual al unei licitatii.
In acest an s-au cumparat doua Grigorescu, la fel ca si in 2007. Plus o lucrare de atelier, nesemnata si neprinsa pe sasiu, Copilita. Pictura este insa autentificata de Steriadi dupa ce a fost reprodusa de Alexandru Vlahuta. A fost refuzata insa o panza intitulata Luminis, care a intrat in licitatie cu 49.000 lei. A ramas neadjudecat intr-o licitatie unde au mai aparut tablouri de Luchian, Petrascu, Maxy, fiecare estimate mai sus decat cel al lui Grigorescu. Urmeaza In amurg, o pictura in ulei pe lemn care a trecut prin mainile mai multor colectionari, printre care si celebrul Zambaccian. In '77 a fost expusa la Muzeul Olteniei din Craiova. Estimarea este intre 200.000 si 280.000 de lei. Dar nu este vedeta licitatiei. Piesa de rezistenta este un Tonitza, Minora care porneste de la 395.000 de lei. In aceeasi zi se mai liciteaza Vermont, Ghiata, Bancila, Pacea, Verona...
In lupta cu preturile, Nicolae Grigorescu trebuie sa se autodepaseasca si apoi sa recupereze pozitiile din topuri ocupate de Tonitza, Pallady si Petrascu. In posteritate insa, pentru colectionarii de rasa, este important sa ai macar un Pallady, iar apoi sa aspiri la Tonitza sau la supremul Grigorescu.

Nicolae Grigorescu - Luminis, ulei pe lemn, din colectia Sica Alexandrescu, pret estimativ 49.000 lei
Share/Save/Bookmark