de lucruri frumoase nu ne saturam niciodata

vineri, 17 mai 2013

cum se schimba piata de arta in house: Cine concurează „Carul cu boi”


Piaţa de artă se redefineşte. “Carul cu boi” decade din fruntea listei subiectelor cu succes garantat. Sloganurile nu mai au nici putere asupra miliardarilor. Chiar şi cei mai puţin avizaţi dintre bogaţii lumii şi-au dat seama că recordurile de preţ nu sunt repetabile decât după câţiva ani buni.
De la Londra, New York, Hong Kong, mai puţin Moscova, până la Bucureşti, negustorii caută schimbarea. După ani la rând în care piaţa a promovat ideea că investiţia în artă este profitabilă şi sigură, după recorduri greu de anticipat înainte de exapsiunea crizei financiare, casele de licitaţii şi mai puţina galeriile încep să se adreseze cu prioritate colecţionarului de "preţ mediu". Se redescoperă de fapt că există capodopere şi printre creaţiile artiştilor care nu au ajuns niciodată pe lista scurtă a vânzărilor de top. Şi cred că se mai acceptă o realitatea din lumea businessului: oamenii de afaceri nu dezbat, nu se arată nici intrigaţi, nici dezamăgiţi, nici prea curioşi de piaţa de artă. Adică, arta rămâne în zona plăcerii, capriciilor, delectării. Afacerile "serioase" sunt în altă parte, chiar dacă pentru proprietarii şi activiştii din casele de licitaţii contabilitate şi profitul sunt cele mai importante şi nu au legătură cu puterea de seducţie a arte, cu reverenţa neinteresată în faţa unei capodopere, cu bucuria unui om obişnuit care uită că şi-a dat salariul pe câteva luni pentru un tablou care l-a vrăjit.

Share/Save/Bookmark

miercuri, 15 mai 2013

muzeul peste care ploua de 77 de ani





Share/Save/Bookmark

privire din atelier

mircea roman/ cap de bronz/ cea mai veche lucrare din colectia artistului/ atelier/ 2012
foto remusandreion
Share/Save/Bookmark

un om la zid


om la zid/ bronz si lemn/ atelier
foto remusandreion
Share/Save/Bookmark

luni, 13 mai 2013

artmark si autoanaliza pietei de arta


Tendinţele pieţei de artă, integrate noii Sesiuni de licitaţii Artmark 14-15 mai

Precedate de un turneu expoziţional organizat la Sfântu Gheorghe şi Focşani, eveniment ce a antrenat pe piaţa de profil iubitori de artă din afara Capitalei, licitaţiile Artmark din zilele de 14 şi 15 mai aduc în atenţia publicului nume grele ale scenei artistice româneşti, în ton cu tendinţele pieţei, confirmate de clasamentul actual al celor mai valoroşi pictori români (Grigorescu, Luchian, Andreescu, Pallady, Aman, Băncilă sau Iser), precum şi o premieră absolută pe piaţa internă: pictorul german Emil Volkers, invitatul principelui Carol la curtea domnească, în 1867, prezent în cadrul licitaţiei dedicate Vechilor Maeştri cu opera „Han la Câmpulung” (valoare estimativă: € 12.500 - 20.000).

În perioada 8-11 mai, cu ocazia noii Sesiuni de licitaţii dedicate Vechilor Maeştri ai Artei Româneşti, Artmark și-a continuat turneul expoziţional prin orașele Sfântu Gheorghe şi Focşani, al căror interes pentru expoziție (peste 1.300 de persoane) a confirmat momentul pentru integrarea în piața de artă și a produsului cultural local și a iubitorilor de artă din afara Bucureştiului.
În ceea ce priveşte tendinţele pieţei la ora actuală, Sesiunea de licitaţii 14-15 mai se integrează contextului creat odată cu noul record pe piața de artă din România, opera „Două fete” de Ștefan Luchian (adjudecată la 300.000 de euro în aprilie 2013). Opera lui Ștefan Luchian țintește direct spre vârful clasamentului celor mai bine vânduți artiști români, ale cărui prime 10 poziții erau disputate până de curând exclusiv de capodopere semnate de Nicolae Grigorescu și Nicolae Tonitza. Asistăm la reconfigurarea primelor 3
poziții din topul tranzacțiilor din piața românească de artă: locul 1 este deținut de Ștefan Luchian, pe locul 2 se clasează Nicolae Tonitza cu lucrarea “În iatac”, adjudecată pentru 290.000 de euro în decembrie 2011, abia locul 3 îi revine lui Nicolae Grigorescu cu opera “Țărăncuță odihnindu-se”, adjudecată în aprilie 2011, pentru 270.000 de euro. Depășirea unui nou prag tranzacțional în perioada de criză economică, în care majoritatea piețelor stagnează sau chiar se contractă, dovedește încă o dată că arta de patrimoniu românească reprezintă o opțiune investițională sigură. Din 2008, începutul perioadei de criză, piața de artă din România a cunoscut o creștere susținută de aprox. 27% anual, ritm ce pare a se menține și în 2013.

Într-o analiză a evoluției prima tranzacție peste 100.000 de euro cu “Fata în roz” a lui Nicolae Tonitza, Licitația de Primăvară Artmark 2011 a cunoscut prima tranzacție de peste 200.000 de euro, pentru ca în aprilie 2013 să fie depășit și următorul prag de 300.000 de euro. Prin extrapolarea trendului stabilit de piață în ultimii ani, ne așteptăm ca în viitorul apropiat, de 2-3 ani, să vedem și în piața românească de artă tranzacții care să depășească jumătate de milion de euro.
Nu este însă mai puțin adevărat că, deși asistăm la creșteri spectaculoase și recorduri ce sfidează reținerile din celelalte piețe, comerțul cu artă în România rămâne încă într-un stadiu incipient, la mare distanță de adevăratul ei potențial. Spre comparație, Ungaria a văzut prima tranzacție de peste 1 milion de dolari deja în 2003, pe cînd la noi, în 2013 încă se mai poate achiziționa artă de patrimoniu sub 1.000 de euro. Vorbim de o anomalie a pieței, pe care doar dezvoltarea organică o va elimina, treptat.prețurilor, observăm că dacă în decembrie 2008 anunțam Licitaţiile Artmark se desfăşoară marţi, 14 mai, începând cu ora 19:30, la Casa Doina din Şos. Kiseleff nr. 4 – Licitaţia de Orientalism & Licitaţia de Bijuterii și Ceasuri de Colecţie – şi miercuri, 15 mai, începând cu ora 19:30, la Athénée Palace Hilton – Licitaţia de Vechi Maeștri ai Artei Românești (inclusiv o secvenţă din colecţia compozitorului Aurel Stroe) & Licitația de Opere în Argint.
Share/Save/Bookmark

marin gherasi/ de vazut, de intalnit/ dalles





Share/Save/Bookmark

duminică, 12 mai 2013

mirea roman/ rosu/ atelier


Share/Save/Bookmark

lumina/ marina zidaru


marina zidatu, gard de dumina/ expus la instalant 2012
Share/Save/Bookmark