publicat in zd> 05.12.2008
O gravura a lui Marcel Chirnoaga a fost licitata intens chiar la inceputul unei sedinte de licitatii. Este una dintre cele foarte putine lucrari ale maestrului care au intrat in licitatii. Sunt doar cateva luni de la disparitia artistului (23 aprilie 2008) si incepe deja seria confirmarilor dar si a speculatiilor pe seama operei sale. Pentru Marcel Chirnoaga vine confirmarea seniorului, a artistului tacut, priceput la exact ceea ce stia mai bine. Pentru unii exegeti, este autorul celei mai importante opere de la finele secolului XX - ciclul de gravuri Apocalipsa.
Are admiratori foarte devotati, un site care ii este dedicat. In biografia sa nu este ocolit faptul ca a facut studii de arta independente si este absolvent al facultatii de matematica-fizica in 1952. Peste un an era deja membru al Uniunii. Si de atunci graveaza. In anii '50 a fost alaturi de curentul vremii si a scos mai multe serii de litografii cu "tema data": Baraganul, Doftana, Impotriva fascismului, Siderurgistii, Imaginile Moscovei... Dar marile creatii ale lui Chirnoaga apar prin ciclurile Monstri inevitabili, Corabia nebunilor, Cele 10 porunci, Apocalipsa...
Acum, gravura Calareti schimba cumva perspectiva asupra artistului. De la o lucrare oarecare, cu pret de pornire de 500 de lei (cea mai ieftina din acea licitatie!), a devenit o piesa importanta: este exemplar de artist, cu semnatura si dedicatie. Si costa peste 3.200 de lei, pretul de adjudecare. Chirnoaga este prezent in licitatii de numai doi ani. I s-au cumparat astfel cinci lucrari, dintre care niciuna nu are legatura cu primele cicluri ale artistului. Despre tinerete mai nimic si in cazul altor artisti. Ei apar in fata publicului exclusiv prin lucrarile care sunt scoase la licitatii, dincolo de biografii, de cicluri de creatie, de atitudini mai mult sau mai putin asumate. Jules Perahim este un artist suprarealist cu cota destul de buna. Dar a fost si primul sef al Cooperativei Artistilor Plastici in 1949. Despre anii 50, nicio vorba. Nici despre perioada pariziana in care a revenit la "prima dragoste artistica". Un ulei, Teatrul popular, datat 1947, nu pastreaza decat in titlu influente ale "agitatiei vizuale" pe care o promova de altfel artistul angajat. Este de fapt o compozitie care, autentificata de sotia pictorului, a fost licitata de la 9.000 la 52.000 de lei. O alta lucrare, Figuri langa un copac, guasa din 1941, insotita la vanzare de un certificat de autenticitate asumat de Montefiore Auction House, nu a fost cumparata desi a avut pret de pornire de 1.750 lei.
Bradut Covaliu, fost activist UAP cu functii importante, apare acum la licitatii cu acuarele si picturi inofensive - O barca in amurg, Ochiul-boului, Dealul cu maslini, Cavalcada, Pom pe fond violet... Nu s-au spus prea multe despre "anturajul" functionaresc al lui Covaliu nici cand s-a vandut, in iunie 2006, panza tematica Grivita rosie 1933. Datele le gasim mai degraba pe Wikipedia - sarace, incomplete, rautacioase chiar - decat in prezentari ale caselor de licitatii sau ale galeriilor de arta. Asa ca pot aparea si mari nedreptati, dupa cum este cazul lui Ion Bitzan. Despre el s-au pastrat pe Wikipedia cateva randuri "de trista amintire": "Ion Bitan (n. 23 august 1924 - d. 15 septembrie 1997) a fost un pictor roman, reprezentant al realismului socialist." La licitatii, nimeni nu pomeneste despre aceste lucruri. Dar lucrarile semnate Ion Bitzan se vand cu sume importante chiar daca, din invidie, sunt voci care in permanenta spun ca ar fi doar niste falsuri. In anii 2003-2005 s-au cumparat cate patru-sase lucrari pe an. In 2006, niciuna. La fel si in 2008, pana acum.
Jules Perahim (1914 - 2008) - Teatrul popular, ulei pe carton, semnat, datat (19)47
sâmbătă, 2 ianuarie 2010
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu