de lucruri frumoase nu ne saturam niciodata

miercuri, 5 octombrie 2011

trei doamne... gandul elegantei

ordinea istorica a imaginilor:



toate cele trei doamne privesc spre dreapta. dar privesc direct, inainte, pe axul tabloului. conteaza privirea lor, chiar daca figura reprezinta doar o mica parte a imaginii. ansamblul, foarte elaborat la prima pictura, este abia schitat apoi si in cele din urma se pierde in doar cateva urme de laviu si creion...
in privinta vitalitatii artistice, piesa neterminatat este mai vie, personajul mai putin cochet aduce un plus de, hai sa spunem, comunicare...

sa revedem:

este un vermont: tusa, petele de culoare, constructia personajului sunt caracteristice. tabloul nu a fost finisat dar vibreaza, traieste, personajul isi spune povestea, isi transmite gandurile...

alta scoala, alt secol, alta lume!


comandata probabil aceasta pictura. totul este finisat ca la carte, academic. explorarea personajul ramine pe plan secundar, important este sa fie impozant in compozitie. privirea domanei este si ea oarecum ascunsa, maretia richiei scumpe, de matase probabil, este o cerinta pentru astfel de compozitii...aman se pricepea de minune la astfel de tablouri, cu sitorie personala, patrimoniu de familie, arta la comanda pentru un mester desavarsit...

impozanta personajului s-a transmis in timp. toate doamnele unei vremi ar fi dorit astfel de tablouri. peste ani si generatii, doar prin comparatie mai are sens o astfel de compozitie boiereasca...

nu strica o astfel de compozitie. istoria doamnei elegante care sta si analizeaza ambientul, societatea de la o petrecere este prea bine cunoscuta. pana la partyurile de la care au fost scoase scaunele si canapelele, toate receptiile, seratele, balurile se compuneau si din multe, multe astfel de imagini...desenul semnat de rodica maniu are alura clasica pentru o epoca in transformare...


iata si estimarile, datelel lucrarilor, anii, artistii:
Rodica Maniu  - Șalul negru, acuarelă și cărbune pe hârtie, 56 x 47 cm, semnat stânga jos, cu negru, R. Maniu. Valoare estimativă: € 900 - 1.600

Theodor Aman - După bal, ulei pe lemn, 35 x 25 cm, semnat și datat, stânga jos, cu brun, Th. Aman, 1871. Valoare estimativă: € 24.000 - 40.000

Nicolae Vermont -  Pe gânduri , ulei pe carton, 35,5 x 26 cm, semnat și datat stânga jos, cu brun, Nicolae Vermont, 1915.  Valoare estimativă: € 2.000 - 4.000
toate trei, la licitatia de toamna artmark.
Share/Save/Bookmark

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu