Nicio licitaţie fără Nicolae Grigorescu! Artmark adună şi separă, pune titluri şi adaugă nume noi de artişti pe piaţă. Porneşte însă tot de la Grigorescu ca să ajungă la Graur şi Iuliana Vâlsan. Am avut o licitaţie de “postmodernism şi Contemporană”, dar ea este la pachet cu cea de “Art Nouveau şi Romantism”. Şi atunci ce e de promovat, Câlţia, Piliuţă, Pacea, Chirnoagă (de mii de euro), cu înaintaşii de glorie Grigorescu, Ressu, Vermont, Aman, Ştefan Popescu (cu vârfuri de cote care se joacă deja pe la suta de mii de euro), sau Aurel Vlad, Marian Zidaru, Alexandru Ghildush, Ion Pacea, Aurel Cojan, Gh. Vânătoru, Ion Bitzan, Spiru Chintilă plus Ecaterina Vrană, Iuliana Vâlsna, Francisc Chiuariu. În acestă acoladă peste generaţii există şi Ion Grigorescu, experimentalistul prin excelenţă, cu litografia din 1975 “Autoportret fumând”, plus un “Peisaj expresionist” al lui Horia Bernea... care se vinde în licitaţia de postimpresionism. Artmark dedică licitaţii speciale, Goldart vine la fiecare două săptămâni contemporani, Alis doar nume deja consacrate, Salisteanu, Bradean, CHintila, Nedel, tot bilunar. Mai e de menţionat şi aventura Monavissa de a promova o licitaţie exclusivă Wanda Sachelarie Vladimirescu, aşa cum alte case nu au încercat decât la nivelul unor minicolecţii prezentate ca secţiune aparte dintr-o mare licitaţie (Negreni la Goldart, de exemplu).
Marea lipsă a tuturor tentativelor de a vinde contempornai este că le lipseşte “povestea”, artiştii tineri nu ajung decât foarte greu personaje ale peisajului artistic, de obicei abia după ce se bucură de anume receptare pe plan internaţional. Cataloagele licitaţiilor sunt prea sărace în informaţii, în texte critice despre artiştii tineri. Ei sunt reprezentaţi doar de lucrări şi de evaluarea pe care o primeşte fiecare lucrare. Acum, partea interesantă este că Artmark vrea deja să liciteze de la 1000 de euro în sus şi bine face! Goldart deja are
vânzări constante: Iustinian Scărlătescu (n. 1977), NUD, foto-gelatină lichidă şi ulei/ hârtie manuală/pânză, semnat etc... de exemplu. Dar Ion Grigorescu şi a sa litografie care a rupt ritmul artei prin anii 70 nu are informaţii. Nici pictura Ecaterinei Vrană, “Mă mut”, ulei, creion şi, atenţie!, apă minerală pe pânză... Cum s-ar vedea acum picturile în ulei cu nisip de pe vremuri ale lui Ştefan Pelmuş? Dar experimentele coloristice, de materiale, forme şi întâmlpări ale lui Forin Ciubotaru, Bernea, Gabrea, Neagu pe vremea când îşi spuneau Galus? Ce ar fi rămas din opera lui Paul Neagu dacă nu ajungea în Marea Britanie, de Aurel Cojan dacă nu picta până la urmă pe malurile Senei? Există o serie de lucrări care coloristic se adună spre aceeaşi peisaj estetic: Vânătoru, Pacea, Mirea şi “Natură statică cu mere”, “Case roz”, “Noapte de vară”... le privim şi cum le aşezăm printre cote şi indici de piaţă? Sau ar fi mai uşor de ales în primul rănd după cum ne pac?!? Nu prea ştim să explicăm, să prezentăm, să povestim arta. Pentru o lucrarea a lui Brâncuşi se scoate câte un catalog separat, dedicat, cu istoria lucrării, personajele cu care a interacţionat, fotografii istorice, orice informaţie care să ridice, să impună respectiva creaţie. La noi şi o pagină de internet cu date biografice pare de cele mai mlte ori un efort major de promovare. Artiştii contemporani există, nu se vând cu zeci sau sute de mii de euro din păcate, nu aduc comisione radicale, dar nici nu strică vreo afacere, nu anulează dobânzile la conturile din bancă... Artiştii trebuie să lucreze şi asta şi fac. Să experimenteze de dragul artei iar cei care îşi asumă postura de negustori de artă au şi obligaţia de a-i promova cum se cuvine. Fără excese, dar constant. Dacă se vinde un Nicolae Grigorescu, toată lumea sare şi anunţă un posibil nou record. Dar faptul că se
vinde Bernea (din seria neconvenţională), Ionică Grigorescu – inovator şi acut instigator la experiment, Ecaterina Vrană, Aurel Vlad, Tolici şi toată pleiada de aritşti care ajung de fapt în expoziţii şi licitaţii chiar şi prin lume devine doar anunţ pentru prieteni şi cunoscuţi. Un eveniment în lumea atelierelor. Ei bine, cred că de fapt, fără instigarea colecţionarilor, fără promovare de drag şi nu pentru comision, fără să lăsăm undeva
deoparte bariera comercială, arta nu se va impune! Trebuie suflet în primul rând, pasiune, chimie şi apoi vor veni şi parale.
Alexandru Ghilduş (n. 1952 ), UN POSIBIL IZVOR AL TRANSPARENŢEI,
cristal şi lemn de stejar, semnat pe corpul de cristal; Lucrarea a participat la Bienala
internaţională de sculptură de la Arad, 2009, 57 x 22 x 24 cm. Pret estimativ: 2700-3000 EUR
Aurel Vlad (n. 1954 ), PELERINII (ECLIPSA), lemn de plop şi brad, 155 x 58 x 53 cm. Pret estimativ: 7000-9000 EUR
Marian Zidaru (n. 1956 ), ...MAI BINE TAIE UN PEPENE, ulei/pânză, semnat, datat 2010 dreapta jos, intitulat pe latura dreaptă jos, 30 x 60 cm. Pret estimativ: 550-650 EUR
AUREL COJAN (1914-2005), "Colectivistii", ulei pe carton, 53x85.5cm, semnat centru jos cu negru, datat (19)62, pe verso inscris in creion. Preţ de pornire: 52000 lei
Iustinian Scărlătescu (n. 1977), NUD, foto-gelatină lichidă şi ulei/hârtie manuală/pânză, semnat, datat 2011 stânga jos, datat şi semnat pe verso (T.A.P.) 40 x 30 cm. Pret estimativ: 1500-1900 EUR
Ion Pacea, 1924, Horopani, Macedonia - 1999, Bucureşti, Natură statică cu mere, ulei pe carton pânzat, 62 x 51,5 cm, semnat stânga jos, cu verde, PACEA. Valoare estimativă: € 2.200 - 3.500
Gheorghe Vânătoru, 1908, Olteniţa, Călăraşi - 1983, Bucureşti, Noapte de vară, ulei pe carton pânzat, 62 x 50 cm, semnat şi datat dreapta jos, cu ocru, Ghg. V, (19)82. Valoare estimativă: € 3.500 - 5.000
Horia Bernea, 1938, Bucureşti - 2000, Paris, Peisaj expressionist, ulei pe pânză, 65 x 80 cm, semnat și datat central dreapta, cu negru, HB, 4.65. Valoare estimativă: € 4.000 - 6.000
Ion Mirea, 1912, Răsucenii de Jos, Giurgiu - 1987, Paris, Case roz, ulei pe carton, 41 x 50 cm, semnat stânga jos, în pastă, Mirea. Valoare estimativă: € 1.000 - 1.800
Ion Grigorescu, n.1945, Bucureşti, Autoportret fumând, litografie, 41 x 47 cm, semnat, datat și localizat stânga jos în creion Grigorescu Ion, 1975, pentru Şerban Nicolae. Valoare estimativă: € 600 - 1.000
Ecaterina Vrana, n.1969, Constanţa, Mă mut, ulei, creion şi apă minerală pe pânză, 120 x 150 cm, multiple semnături pe verso, Ecaterina Vrana 2005. Valoare estimativă: € 2.500 - 3.500
Teodor Graur, n.1953, Pogăceaua, Mureş, Fereastră deschisă, ulei pe pânză, 50 x 70 cm, semnat și datat pe verso, cu negru, Graur, (19)80. Valoare estimativă: € 1.500 - 2.200
vineri, 15 aprilie 2011
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu