NICOLAE GRIGORESCU (1838-1907), "Studiu de nud", semnat dreapta jos cu brun, pe cutia de culori, ulei pe panza, panza originala este dublata cu panza de sac, perioada 1863-1864, 73x33.5cm; lucrarea a figurat in expozitia retrospectiva de la Muzeul de Arta RPR - Bucuresti/1957, pg.8 in catalogul expozitiei intocmit de istoricul de arta Remus Niculescu; lucrare reprodusa si in monografia lui Virgil Cioflec
Studiul de nud este o lucrare cunoscuta cel putin din 1924 cand Cioflec o reproduce in cartea sa despre Grigorescu, fara sa o si comenteze. In 1957 figureaza in importanta expozitie retrospectiva de la Muzeul de Arta din Bucuresti. Autorul catalogului, Remus Niculescu, o insereaza la pozitia 8 in cadrul perioadei 1862-1869. Foarte probabil lucrarea dateaza din perioada studiilor pariziene, urmate o scurta perioada de catre Grigorescu la Ecole de Beaux-Arts cu Sebastien Cornu si face dovada nivelului inalt al cunostintelor pe care le stapanea. Din aceiasi perioada se cunosc alte cateva studii de nud, in creion, pastrate la Cabinetul de Stampe al Bibliotecii Academiei Romane. “Nudul constituia de altfel in acei ani unul dintre motivele de inspiratie ale pictorului, dincolo de orice inspiratie didactica”, considera Remus Niculescu. Grigorescu ar fi putut cu siguranta sa devina un pictor academist de succes, daca pictura de plein-air, comuniunea cu natura si traiul boem de la Barbizon nu l-ar fi atras cu mult mai mult. Un detaliu care nu trebuie neglijat este ca studiul este semnat, ceea ce înseamna ca Grigorescu il considera o lucrare care il reprezenta. Mai mult decat atat, semnatura nu este plasata cum se obisnuieste adeseori in vreunul din acele spatii neutre care sunt colturile tabloului, ci chiar pe cutia de culori, ceea ce sugereaza intentia legitimarii sale discrete ca pictor, ca artist si nu doar ca simplu incepator intr-ale artei. Delicatetea modelarii carnatiei, calitatea materiei picturale a tabloului, departe de raceala si uscaciunea, frecvente in cazul studiilor de scoala, il îndreptateau desigur pe Grigorescu sa se prezinte inca de pe atunci fara falsa modestie.
Bibliografie:
Virgil Cioflec, Grigorescu, Cultura Nationala, Bucuresti, 1925
Remus Niculescu, Grigorescu intre clasicism si romantism, in Studii si cercetari de istoria artei, nr.3-4, iulie-decembrie, 1956, p. 127-172. [lucrarea este comentata la p.154 si reprodusa la p.157]
Expozitia Nicolae Grigorescu. Catalog de Remus Niculescu. Muzeul de Arta al R.P.R., Bucuresti, 1957
Preţ de pornire: 425000 lei
Studiul de nud este o lucrare cunoscuta cel putin din 1924 cand Cioflec o reproduce in cartea sa despre Grigorescu, fara sa o si comenteze. In 1957 figureaza in importanta expozitie retrospectiva de la Muzeul de Arta din Bucuresti. Autorul catalogului, Remus Niculescu, o insereaza la pozitia 8 in cadrul perioadei 1862-1869. Foarte probabil lucrarea dateaza din perioada studiilor pariziene, urmate o scurta perioada de catre Grigorescu la Ecole de Beaux-Arts cu Sebastien Cornu si face dovada nivelului inalt al cunostintelor pe care le stapanea. Din aceiasi perioada se cunosc alte cateva studii de nud, in creion, pastrate la Cabinetul de Stampe al Bibliotecii Academiei Romane. “Nudul constituia de altfel in acei ani unul dintre motivele de inspiratie ale pictorului, dincolo de orice inspiratie didactica”, considera Remus Niculescu. Grigorescu ar fi putut cu siguranta sa devina un pictor academist de succes, daca pictura de plein-air, comuniunea cu natura si traiul boem de la Barbizon nu l-ar fi atras cu mult mai mult. Un detaliu care nu trebuie neglijat este ca studiul este semnat, ceea ce înseamna ca Grigorescu il considera o lucrare care il reprezenta. Mai mult decat atat, semnatura nu este plasata cum se obisnuieste adeseori in vreunul din acele spatii neutre care sunt colturile tabloului, ci chiar pe cutia de culori, ceea ce sugereaza intentia legitimarii sale discrete ca pictor, ca artist si nu doar ca simplu incepator intr-ale artei. Delicatetea modelarii carnatiei, calitatea materiei picturale a tabloului, departe de raceala si uscaciunea, frecvente in cazul studiilor de scoala, il îndreptateau desigur pe Grigorescu sa se prezinte inca de pe atunci fara falsa modestie.
Bibliografie:
Virgil Cioflec, Grigorescu, Cultura Nationala, Bucuresti, 1925
Remus Niculescu, Grigorescu intre clasicism si romantism, in Studii si cercetari de istoria artei, nr.3-4, iulie-decembrie, 1956, p. 127-172. [lucrarea este comentata la p.154 si reprodusa la p.157]
Expozitia Nicolae Grigorescu. Catalog de Remus Niculescu. Muzeul de Arta al R.P.R., Bucuresti, 1957
Preţ de pornire: 425000 lei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu