de lucruri frumoase nu ne saturam niciodata

sâmbătă, 13 martie 2010

Luchian: recordurile bat falsurile... in ziarul de duminica

http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/piata-de-arta-luchian-recordurile-bat-falsurile-5729554/

In cutremurul din 4 martie '77, sub ruine a cazut victima si un tablou de Stefan Luchian, "Maci si garoafe". Un Luchian celebru, reprodus in foarte multe dintre cataloagele anilor '40-'60. Cel mai reprodus fals dupa Luchian, de fapt! Se afla in colectia compozitorului Gheorghe Dumitrescu si nimeni nu i-a pus la indoiala autenticitatea. Pana in 1966, cand Muzeul National de Arta a organizat o retrospectiva, iar expertii au reevaluat patrimoniul pictorului. Atunci s-a decoperit ca "Maci si garoafe" nu avea nicio legatura cu Luchian.
Istoricul de arta Petre Oprea, care s-a aflat printre organizatorii retrospectivei, a povestit intreaga istorie in memoriile sale. Cert este ca falsul a disparut printre ruinele din '77. Dar Luchian ramane unul dintre cei mai falsificati artisti romani, dupa Grigorescu si Andreescu. Chiar pictorul a semnat in ultimii ani de viata panze albe sau picturi de diverse facturi prelucrate de altii. In plus, in ultimii ani de viata, cei din jurul sau il ajutau la pregatirea tablourilor, iar maestrul intervenea doar cu tusele finale pentru a obtine acea lumina, acea stralucire pe care numai el le intrezarea printre straturile de pasta colorata. Mai multe istorii despre falsurile Luchian sunt mentionate de Petre Oprea in volumul "Unele aspecte ale comertului de arta bucurestean in secolul XX" (2005). Se stie deci ca semnatura lui Luchian s-a pus pe multe pasteluri sau uleiuri care nu au nimic in comun cu pictorul. Se stie ca apropiati ai artistului, precum pictorul Traian Cornescu, Laura Cocea, I.N. Muntenescu dar si nume celebre precum Ressu, Panteli Stanciu, Dan Ialomiteanu au fost implicati mai mult sau mai putin in scandaluri legate de falsurile Luchian. Mai mult, oficial, prin anii '50-'55, autoritatile au comandat copii dupa Grigorescu, Luchian si Bancila pentru a fi trimise muzeelor din tara si institutiilor publice. Cele mai bune reproduceri au fost realizate de Panteli Stanciu, dar unde au ajuns acestea nu se mai stie si nimeni nu poate garanta ca unele dintre ele nu au circulat pe piata libera... In articolul despre falsurile Luchian, Petre Oprea pomeneste explicit despre urmatoarele lucrari: "Spalatoreasa", care se afla chiar in patrimoniul Muzeului National - "In acest caz, in mod cert aportul lui Luchian este infim, daca este.", "Ghereta din Filantropia", "Anemone" (lucrare suspecta, din colectia unui academician), "Maci si garoafe", "Nud".
Istoricii stiu deja amanunte importante despre materialele folosite de pictor, despre felul in care isi pregatea panzele, despre pastelurile pe care de cele mai multe ori nu le fixa, despre culorile folosite. Au fost cercetate deja foarte multe dintre lucrarile ramase din patrimoniul artistului si se cunosc datele dupa care poate fi descoperit un fals. Dar lumea vorbeste, falsurile si istoriile legate de ele sunt foarte gustate, mai ales de catre cei care nu au bani ca sa cumpere un Luchian.
Multe dintre lucrarile care apar pe piata libera intra in aceasta capcana. Acesta poate fi unul din principalele motive pentru care piata de arta nu este foarte animata atunci cand apare la vanzare un Luchian. Doar 9 picturi si 18 desene sunt pe lista achizitiilor din ultimii 15 ani. Si totusi, atunci cand expertizele sunt pertinente, Luchian ajunge la recorduri. In acest an s-au vandut deja trei picturi reprezentative semnate Luchian, iar in octombrie si decembrie anul trecut, doua pasteluri, "Peisaj din Brebu" si "Car cu boi".
Cea mai spectaculoasa tranzactie a avut loc la Alis pe 27 februarie. "In atelier", ulei pe panza de dimensiuni normale, 60x45 cm, reprodus si comentat de Tehodor Enescu in revista "Arta" in 1986 si apoi in volum, in 2000, este estimat ca fiind executat in 1910, deci cu sase ani inainte de moartea artistului. Autenticitatea nu a fost pusa la indoiala si pretul a urcat de la 250.000 la 380.000 de lei.

Cu doua zile mai devreme, la Artmark, s-a licitat o lucrare miniatura a pictorului, cumparata in anii 30 la Bucuresti de Doamna Popovici si ulterior achizitionata de un jurnalist flamand care a scris despre Romania. "Casa olteneasca", ulei pe placaj, de aproape 8x10 cm, s-a cumparat la estimarea minima de 3.500 euro. Si mai exista recordul Goldart, "Peisaj de iarna", ulei pe panza, lucrarea restaurata si cu marginile consolidate care s-a cumparat cu 200.000 de lei.

3. “In atelier”, ulei pe panza, 60x45 cm; lucrarea a fost publicata pentru prima data de Theodor Enescu in revista “Arta” nr. 2/1986. Preţ de pornire: 250.000 lei, adjudecat cu 380.000 lei;
2. “Peisaj de iarnă”, ulei/pânza, semnat dreapta jos; lucrarea este restaurata şi are marginile consolidate; pe verso ştampila producatorului de materiale “ Latouche”. Adjudecat cu 200.000 lei;
1. “Casa olteneasca”, ulei pe placaj, 7,8x9,9 cm. Adjudecat cu 3.500 euro.
Share/Save/Bookmark

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu