ora 19.00 licitaie la alis
Stefan Caltia (n.1942), "Compozitie", ulei pe panza lipita pe carton, 46.5x60cm, semnat centru jos in monograma cu rosu, datat(?). Preţ de pornire: 10000 lei
Ion Pacea (1924-1999), "Portret", guasa pe carton subtire, 67x48cm, semnat dreapta jos cu negru, provine din colectia Octavian Mosescu. Preţ de pornire: 3600 lei
Rudolf Schweitzer-Cumpana (1886-1975), "Taran", ulei pe carton, 46x32.5cm, semnat stanga jos cu ocru, lucrarea a figurat in expozitia retrospectiva februarie-martie 1957 organizata de Muzeul de Arta RPR Preţ de pornire: 12000 lei
Gheorghe Petrascu (1872-1949), "Femeie in interior", ulei pe panza, 45.5x38cm, semnat stanga sus cu negru, datat (1)938. Preţ de pornire: 300000 lei
Temă frecventă în opera artistului, interioarele de atelier se remarcă prin simțul pentru formă și ritm, știința gospodăririi spațiului pictural, neîntrecuta măiestrie a valorilor tonale. Atmosfera de confort în care mobile vetuste: divanuri, cadre de pe pereți, perne, covoare îmbie la visare.
Se desprinde din această lucrare cultul pentru perfecțiunea izvorâtă din interpretarea realistă a naturii, din respectul pentru perspectivă, desenul si materialitatea obiectului în sine, întâlnite doar la maeștrii olandezi ai genului. Sugestia cromatică și chiar unele elemente ale motivului pictural sunt preluate din arta populară.
Pasta este viguroasă, pusă în tente și tonuri suprapuse care se întrețes și crează suprafețe irizate de o prețiozitate și o profunzime rară. R.M.
Bibliografie: Catalogul expoziției Ghe.Petrașcu, Muzeul de Artă al Republicii Socialiste România, București, 1972
Nicolae Grigorescu (1838-1907), "Han la Oratii", ulei pe panza dublata, 35.5x55.5cm, semnat stanga jos cu rosu, datat 1887
Preţ de pornire: 370000 lei
Pictor al zonelor de munte, de deal și de câmpie, Grigorescu a surprins și a redat cu o pastă suculentă și stralucitoare, peisaje din care se desprind note de autentică vibrație poetică.
Nimeni până la el – arată istoricul Nicolae Iorga – "n-a fost în stare să ni spuie [...] că țara neamului nostru nu are acest cer, această lumină, aceste perspective [...]".
Cârciuma de la Orății, cum îi ziceau cărăușii unei vechi case românești transformată în han unde poposeau în drumul lor dintre Posada și Câmpina, a constituit subiectul mai multor tablouri. Remarcabile sunt în aceasta pânză spontaneitatea tușei si atmosfera de animație. Formele sunt construite prin pete de culoare luminoase, materia picturală este așternută în tușe spontane, cu mișcări largi. Scena este amplă, cu deschidere panoramică spre munți, iar carul cu boi în mișcare focalizează privirea și animă compoziția.
O variană se află la Muzeul Național de Artă al României. R.M.
Bibliografie: Nicolae Iorga, Scrieri despre artă, București, 1968, Catalogul expoziției Grigorescu pictor al naturii, Muzeul Național de Artă al Romîniei, București, 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu