Grigorescu, nu. A fost doar pe locul trei pe lista celor mai scumpe tablouri ale lunii. O Veneţie a stabilit recordul lunii. "Veneţia" lui Petraşcu, vândută la Alis într-o licitaţie în care nu a avut concurenţă de fapt: pictura, una dintre cele mai spectaculoase Veneţii rămase de la Petraşcu, a fost ofertată la 330.050 lei, inclusiv taxe, adică peste 75.000 de euro.
În lista adjudecărilor din octombrie urmează un Pallady, "Natură moartă cu narghilea şi gutui", licitat la Artmark până la 65.000 de euro. Grigorescu, abia pe locul trei, "Portretul unui evreu", un tablou de colecţie mică, fiind adjudecat cu puţini paşi peste preţul de pornire, la 52.500 euro, deşi estimarea urca până la 80.000 de euro. "Portretul unui evreu" a fost unul din cele cinci tablouri Grigorescu licitate la Artmark, toate adjudecate, într-o lună în care oferta pictorului a fost fără precedent ca număr şi fără niciun record de preţ.
Însă un alt Petraşcu minunat a fost licitat destul de serios: "Vedere în Portul Chioggia" a fost adjudecat cu 48.000 de euro.
Într-o licitaţie cu un procent de adjudecare năucitor (119 loturi din 125), Artmark a mai avut câteva achiziţii memorabile: creaţii extraordonare licitate pasional de către clienţi cu apetit de colecţionar mai puternic decât cel de investitor... "Baigneuse" i-a ridicat cota maximă lui Alexandru Moscu până la evaluarea superioară ce-i drept. Peste aceste evalurăi au sărit însă. Tia Peltz cu "Zi de targ", acuarelă, tuş, cerneală tipografică, bronz şi guaşă pe hârtie lucioasă, a ajuns de la 600 la 2.600 de euro. Pentru Pallady, "Case lângă Iaşi", acuarelă şi creion, s-a licitat de la 750 la 4.000 de euro. Ciucurencu - Natură statică cu carte şi pensule, ulei pe carton, s-a licitat de la 10.000 la 32.000 de euro, un nou record de autor. Un desen Aurel Jiquidi - "Căciula albastră", pastel şi guaşă pe carton, a ajuns la 4.500 euro de la 1.200. O guaşă simplă a lui Tonitza a adus totuţi ceva patimă iar preţul a sărit peste dublu, de la 4.500 la 10.000 de euro. Poveşti fericite şi pentru pictori din mijlocul clasamentului, Nicu Enea şi Bălaşa Ionescu, o marină şi o flori într-o ulcică: De la 600 la 5.500 de euro s-a licitat înfocat pentru "Bărci la Tuzla" a lui Bălaşa Ionescu. Iar Enea s-a impus cu " Frezii şi muşcate" pentru care preţul a crescut de patru ori, de la 4 la 1.000 la 4.000 de euro. O fericită recunoaştere a primit Horia Bernea pentru două picturi emblematice: "Turlă la Văratic", cumpărată cu 11.000 de euro, adică peste o evaluare care pornea de la 3.000. Plus "Praporele florior" cumpărat cu 5.500 plus taxe, cu o estimare mică, de doar 600 euro.
Tot octombrie este luna Perjovski. Artistul, la vârsta jubileului, a fost expus însă la Berlin şi acasă. Galeria Gregor Podnar are o personală Perjovschi - BOARD, WIRE, AND MAIL DRAWING - de lungă durată, până pe 12 noiembrie.
La Bucureşti se mai vinde o colecţie. Prin Artmak. Se vinde colecţia unei familii. Nicolae şi Hrisanti Petresco - doi soţi care şi-au iubit familia şi au înnobilat-o prin tot ceea ce au făcut... colecţia lor a fost reevaluată pentru nefericitul moment al vânzării de 11 personalităţi, oameni care au lucrat o viaţă cu tăcuta dar fascinanta lume a colecţiilor de altadată...
Povestea începe prin 1909 când s-a născut Nicolae Petrescu în familia unui notar din Vlaşca. În Academia Comercială probabail s-a descoperit soţia, Hrisanti, dintr-o familie grecească din colonia constanţeană...colecţia a început să prindă contur în anii 50, a fost împlinită prin anii 70 cand se adunaseră aproxitiv 80 de tablouri, creaţii a unor mari maestri... şi din care nu lipsea niciun nume de prestigiu al plasticii româneşti. Vine '80 cu legea patrimoniului... iar colecţia este raspindită pe la rude şi cunoştinţe... ca să nu fie confiscată, ori forţat dăruită... Şi totul s-a sfârşit apoi... urmaşii au dorit să recompună colecţia... dar piaţa liberă deja a devorat o parte... Acum a mai rămas de vîndut aproape jumătate...
Cred că soţii Petrescu/Petresco erau pasionaţi de Petraşcu. Se vinde o minicolecţie din piesele adunate, plăcute, admirate de ei... Gladiole, ulei pe pânză, 51 x 40,5 cm, semnat şi datat stânga jos, cu alb, G. Petraşcu, (1)931. Interior din atelierul artistului, ulei pe pânză, Natură statică cu mere şi flori, ulei pe carton, Marină, ulei pe pânză, Iarnă grea, ulei pe carton, Nud dormind, ulei pe pânză.
marți, 8 noiembrie 2011
Minunile lui octombrie şi tablouri de colecţii mici
Publicat de
anDRei
la
12:14
Etichete:
aurel jiquidi,
dan perjovschi,
nicolae grigorescu,
ziarul de duminica
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu