de lucruri frumoase nu ne saturam niciodata

joi, 29 septembrie 2011

primele impresii dupa marea licitatie de impresionism si postimpresionism

la concurenta cu trei meciuri de fotbal interesante, jucate cu nerv, s-a licitat si pentru cea mai importanta perioada de creatie din pictura romaneasca. si s-a impus un anonim, pictor fara istorie in licitatii, iesean, coleg de generatie cu mult mai celebrii tonitza si stefan dimitrescu, LEON VIORESCU s-a stins la 50 de ani iubit de prieteni dar nu si de colectionarii vremii... chiar daca a avut serviciu bun la Ministerul Cultelor.
iata pictura care a avut cel mai spectaculos salt de pret
asa este prezentata lucrarea in catalog, mai degraba artistul:
Absolvent al Școlii de Belle Arte din Iași, coleg de generație cu Tonitza și Ștefan Dimitrescu, de altfel și prieteni foarte buni, Viorescu s-a prezentat pe întreaga durată a vieții drept un personaj tihnit, dar mai ales muncitor. Stabilitatea oferită de constanța locului de muncă, fiind funcționar al Ministerului Cultelor din 1920 și până la sfârșitul vieții, a fost determinantă în cariera plastică și în traseul pe care și-l alege. Pointillismul devine unealta principală pe care Viorescu o reinterpretează după principii și opinii proprii asupra ceea ce ar trebui să fie pictura. Această împroprietărire s-a definit prin faptul că pictorul nostru a preluat o tehnică de pictare, dar a pus în practică doar o față a acestei maniere, pentru ca atmosfera să îi aparțină în totalitate. Componenta evidentă aleasă de Viorescu, acea sacadare în pensulație, a reprezentat modalitatea prin care imaginile au fost construite, eminamente prin culoarea ce însoțește materia pastei. Diferența dintre Viorescu și Signac, sau mai aproape de noi, de Dărăscu, a constat în renunțarea voită la interogații asupra luminii. Viorescu nu descompune lumina, ci alege să descompună forma, tocmai pentru ca ulterior, în urma unui proces minuțios, să încarce fiecare tușă cu însemnătatea întregului.
În alegerea temelor abordate, Viorescu nu depășește limitele picturii moderne, dar se simte mai confortabil în preajma unor anumite genuri. Peisajul, de altfel cel mai elogiat în epocă alături de scene de gen cu interioare și naturi statice, a reprezentat axul central al unei arte menite să aparțină unui maestru interbelic. În compozițiile cu interioare, prima calitate care absoarbe senzația este atmosfera, tipică, nemijlocit influențată de maniera inconfundabilă.
pretul a jucat feste:
Valoare estimativă: € 3.000 - 6.000
Adjudecat: 15.000 euro
este vorba despre:
Leon Viorescu
1886, Botoșani - 1936, București
Lectură
ulei pe carton, 64 x 49,5 cm, semnat dreapta jos, în pastă, L. Viorescu

s-au licitat bine si cele trei grigorescu, cu mize interesante de la inceput.



cel mai important este ciobanasul.
Ciobănaș pe Valea Doftanei
ulei pe lemn, 35 x 62 cm, semnat și datat stânga jos, cu roșu, Grigorescu, 1903
Adjudecat: 250.000 euro
Valoare estimativă: € 120.000 - 200.000
pret bun, tablou superb. cu miza importanta si la o casa de pariuri, ca in anglia...



Întoarcerea de la târg
ulei pe pânză, 53,5 x 87 cm, semnat stânga jos, cu roşu, Grigorescu
Adjudecat: 210.000 euro
Valoare estimativă: € 120.000 - 220.000

Țărăncuță cu fuior coborând spre casă
ulei pe pânză, 24,5 x 35,5 cm, semnat și datat stânga jos, cu roșu, Grigorescu, 1890
Adjudecat: 105.000 euro
Valoare estimativă: € 60.000 - 120.000 

recordul de vanzare este al ciobanasului: 250.000 de euro, insa cel mai intens s-a licitat Lectura lui Leon Viorescu care a crescut de la 3.000 la 15.000 de euro!
Share/Save/Bookmark

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu