Theodor Pallady (1871 - 1956) - PEISAJ IEŞEAN, ulei/carton, semnat dreapta jos cu creionul; lucrarea este reprodusã în catalogul "Th. Pallady" de K. H. Zambaccian, Ed. Casa Şcoalelor, 1945, 49,6 x 59,8 cm.
Pret estimativ: 170000-180000 LEI
o lucrare cu referinte importante, deci. da rin acealsi timp o compozitie nu foarte des folosita de Pallady. majoritatea peisajelor citadine ale artistului sunt concentrate pe un fragment, pe o casa... acum, este vorba de un decupaj mai amlpu, realizat in aceeasi concentratie de culori, joc al nuantelor si contrast specifice lui Pallady. lucrate in alb, marouri si verniluri.... casele vazute de Pallady la Iasi, cu biserica ridicata in centru si care domina imprejurimile, de pe deal...sunt puse firesc, arhaic, intentionat poate, sub semnul crucii...casa, dulce casa... alte culori, alta tusa, pasta aduce un plus de vobratie nuantelor, fiecare linie fuge de geometrie si se redefineste in frumusetea volumului, a compozitiei, a casei, a unui loc iubit ...urmeaza o imagine istorica. Casa atelier a lui Petrascu de la Targoviste. locul unde s-au nascut multe capodopere, unde s-au legat prietenii, intrigi, chefuri, pasiuni ascunse. Casa exista si astazi, consevata in urma unei donatii a fiicei maestrului. Petrascu viziteaza prima oara Targovietea in anul 1920 si ii place locul. isi ridica o casa aici, departe de nebunia Bucurestilor, dar suficient de aproape ca sa se retraga aici ori decate ori isi dorea. Petrascu a mai avut un astfel de loc la Nicoresti, dar casa de acolo a fost distrusa in 1917. Casa de la Targoviste este acum muzeu si pasteraza multe dintre obiectele personale, sevaletul, caiete de schite, lucrari de grafica si picturi. "Casa de la Nicoresti", "Paraclis Domnesc", "Piata la Assuan", "Portretul sotiei", "Apus de soare pe Siret", "Venetia"... Pictura care se vinde duminca la Goldart este o valoare artistica si documentara. merita privita cu atentie. o casa solitara... inconjurta de o gradina... cu liniii simple si proportii de boierie veche. arhitectura ei ar merita copiata si in zilele noastre... cine nu ar locui intr-o astfel de casa?
GHEORGHE PETRASCU (1872-1949), "Casa atelier din Targoviste", semnat dreapta jos cu negru, ulei pe carton, datat (1)938, 30.5x25cm.
Preţ de pornire: 70000 lei
culorile s-au schimbat, si gradina este alta. ambianta locului este mai functionareasca decit pe vremea cand petrascu isi oferea clipe de rasfat aici... deci, cu atat mai valoroasa este pictura...
concurante directa, tot la Alis: JEAN CHELLER (1911-1952), "Peisaj de iarna", semnat dreapta jos cu brun, ulei pe placaj, 50x65cm.
Preţ de pornire: 30000 lei
au fost licitatii in care Cheller s-a vandut mai bine decat Petrascu. un fel de razbunare postuma, concurenta din epoca, micile sicane reciproce, acuzele de plagiat pentru Cheller, saracia unui artist prolific dar fara noroc in contrapondere cu celebritatea maestrului iubit de toata lumea... Cheller a pictat multe astfel de peisaje, variatiuni pe aceeasi tema s-au perindat si pe la licitatii. Tudor Octavian l-a descoperit pe Cheller in 1998 intr-un mic tablou care era "prin excelenta maestesugului si franchetea viziunii, o desfatare". peste vreo 7 ani a scos primul album dedicat artistului. Cheller facea deja istorie la licitatii! picturile lui isi depaseau de multe ori pretul de pornire. Che;ller a intrat in topuri si au fost licitatii dominate de numele lui. peisajul de iarna care se vinde acum este o lucrare medie in ansamblul operei artistului, nu se impune uc nimic, dar nici nu poate fi ignorata -exista peisaje cu case mult mai putin interesante...de la pictura la desen. Goldart - locul unde Cheller a avut cele mai bune preturi la adjudecare - are in oferta un desen al artistului, tot o citatida. Jean Cheller (1911 - 1952) - STRADÃ, tuş laviu/hârtie bej, semnat dreapta jos, 40 x 27,5 cm. Pret estimativ: 1700-1900 LEI
partea interesanta a povestii este licitatia insasi. un desen al artistului nu a mai fost adjudecat din iulie 2008. in schimb, in octombrie 2009, pe 10 si pe 31, s-au mai vandut alte doua peisaje de iarna ale lui Cheller - nimc iesit din comun. in topul vanzarilor pe anul trecut Cheller a avut o medie de 6000 de euro pe lucrare.
un alt peisaj de iarna, din cu totul alta maniera: DUMITRU GHIATA (1888-1972), "La fantana", semnat dreapta jos cu negru, ulei pe carton, 40x50cm. Preţ de pornire: 28000 lei
si un alt mod de a privi orasul! pe fereastra! o tema foarte iubita de pallady care are mai multe capodopere de gen. de aceasta data iara o lucrare nesemnata in care avem si un portre sau chiar autoportret. se vinde la Alis: "La fereastra", nesemnat, ulei pe panza, 50x39cm. Preţ de pornire: 1200 lei - interesant.
de la o alta privire asupra orasului, la un alt oras: - Marian Condruz (n.1952), "Venetia", semnat stanga jos cu negru, ulei pe panza, 2009 (v.verso), 70x100cm. Preţ de pornire: 1400 lei
revenim in mediul patriarhal cu o pictura a "maestrului culorilor potrivite". Ion Popescu Negreni (1907-2001), "Inserare", semnat dreapta jos cu alb, ulei pe carton, 48x62cm. Preţ de pornire: 3500 lei.
este interesant ca Negreni NU foloseste cuvantul peisaj pentru aceasta compozitie cu case de tara. a vrut mai mult decat atat. s-a jucat cu lumina, cu culorile, cu umbrele... aceeasi incercare, de a surprinde culorile atunci cand soarele se retrage, a facut-o si Gh. N. Vanatoru (1905-1983) in PEISAJ - Peisaj citadin noaptea. Ulei pe pânză lipită pe carton, semnat şi datat stânga jos cu brun. 49,5 x 62 cm; (61 x 72,5 cm ramă).
tabloul nu s-a adjudecat in licitatia Monavissa din ianuarie cand a fost estimata la 30000 LEI.
Gheorghe Teodorescu Romanaţi (1891-1980) - TURNUL STÃREŢIEI, ulei/carton, semnat dreapta jos, 49,5 x 35,5 cm. Pret estimativ: 1200-1400 LEI. o imagine medievala, sobra, fara peisaj, importatna ca structura arhitecturala bine mestesugita de Teodorescu Romanati. sub semnul crucii, ca si tabloul lui Pallady din deschidere!
BONUS:
8.33 - RUDOLF SCHWEITZER CUMPANA (1886-1975), "Margine de oras", semnat dreapta jos cu brun, ulei pe carton, 50x59.5cm, datat 1923. Preţ de pornire: 12000 lei. Tabloul este scos la vanzare la Alis. Atentie la an! interesanta tema - deci si Cumpana s-a inscris in militanta sau pur si simpla i-a placut imaginea pe care a ales sa o picteze? astfel de imagini nu prea revin in aii proletcultismului... in 23 industria era ceva nou, un peisaj industrial de o asa amploare, cu multe furmale, nu se vedea prea des, erau amenajari de la marginea oraselor, cenusii, poluate, fara ca terenul si vegetatia sa fie protejate sau curatate. o imagine destul de sterila, dar tentatnta pentru cine avea i viziune si credea in viitorul masinariilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu