de lucruri frumoase nu ne saturam niciodata

sâmbătă, 18 ianuarie 2014

confesiuni marin gherasim/ partea a doua


Sfaturile şi profeţia lui Petru Comarnescu. /„Imitatorii” lui Marin Gherasim. / Ceuşescu în chip de îngeraş plutind. / Tronul şi Sfatul înţelepţilor care a păcălit Partidul.

- Parinţii când au văzut cum vă schimbaţi, cum vă modernizaţi ca artist, cum au reacţionat?
- Întrebarea este foarte subtilă… Ei au fost puţin chiar contrariaţi. Tatăl meu era un preot de vocaţie, el nu făcea o meserie din treaba aceasta. El în uşa altarului era transfigurat. Eu nu îl recunoşteam, avea o lumină extraordinară pe chip şi era alt om decât cel de acasă, cel care făcea treburi, ajuta familia... Când era în uşa altarului avea o lumină divină pur şi simplu, era parcă într-un nimb de lumină, chipul lui iradia. Tatal meu care mi-a dat această educaţie şi care m-a iniţiat în tainele imaginilor sacre, a fost puţin contrariat când a văzut că pictez oraşul tentacular şi cu tot tragismul acela al mediului urban. Iar altcineva, care de asemenea a investit în mine încredere şi mă vedea aşa ca un pictor al Bucovinei şi al mediului rural, Petru Comarnescu, când am avut la Sala Apollo vechi de pe Calea Victoriei o expoziţie cu ciclul urban, mi-a spus «Marin, dar parcă nu eşti tu acolo». M-a pus pe gânduri efectiv. Şi mi-a spus «Să mai reflectezi dacă nu faci un lucru mimetic». I-am spus, «Domnu Comarnescu, dar nu e de loc mimetic, eu trăiesc lucrul acesta aşa cum se vede, îl trăiesc cu cea mai mare intensitate şi cea mai mare autenticitate.» Dar, mi-a creat aşa un fel de un semn de întrebare care a lucrat în mine ani de zile. El, Petru Comrnescu, aştepta un pic altceva în evoluţia mea. Şi am regretat că el s-a stins fără să vadă, cum să spun, profeţia lui.

- Ce înseamnă Tronul? Lumea vede tronul, cetatea, coiful, semne ale puterii… Cum v-a venit ideea să reprezentaţi, să stilizaţi tronul încă din anii dictaturii?
- Tronul are o semnificaţie ambivalentă. Este şi o reflecţie la faptul că tronul este şi un tron al puterii pământeşti, pe el se instalează conducătorul, domnitorul, regele, prinţul, repezentanţii puterii pământeşti, lumeşti. În acelaşi timp, Ziditorul a toate, Dumnezeu, Iisus Cristos, sunt figuraţi în iconografia crestină ca stând pe tron şi tronul suprem este Tronul Judecăţii. Această ambivalenţă semantică m-a preocupat.
 textul integral, deocamdata, in ziarul de duminica
urmeaza si partea a treia a confesiunilor. iar textul integral va aparea intr-o editie on line. detaliile vor fi pe blog.
Share/Save/Bookmark

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu