de lucruri frumoase nu ne saturam niciodata

vineri, 3 iunie 2011

Trei nume cu intrigă ascunsă: Popovici, Serafim, Satmary

Mai precis: Vasile Popovici, Dimitrie Serafim şi Alexandru Satmary, trei pictori despre care se ştie prea puţin, care sunt studiaţi insuficient şi care lipsesc din rafturile bibliotecilor. Fiecare a avut o biografie interesantă, cu intrigi şi istorii personale care le-au animat viaţa şi i-au transformat în personaje interesante, uneori chiar impunătoare pentru cei care i-au cunoscut. Istoria lor personală se reface acum prin licitaţiile de artă.
Mai precis: Vasile Popovici, Dimitrie Serafim şi Alexandru Satmary, trei pictori despre care se ştie prea puţin, care sunt studiaţi insuficient şi care lipsesc din rafturile bibliotecilor. Fiecare a avut o biografie interesantă, cu intrigi şi istorii personale care le-au animat viaţa şi i-au transformat în personaje interesante, uneori chiar impunătoare pentru cei care i-au cunoscut.

Istoria lor personală se reface acum prin licitaţiile de artă.

Balcicul luxuriant ori liniştitor al lui Satmary, portretele de expresie ale lui Serafim, lecţia calmă de pictură nemilitantă a lui Popovici! O coincidenţă tristă a adus în 1933 sfârşitul a doi dintre pictori: Popovici şi Satmary. Serafim se stinsese deja cu doi ani în urmă. Se născuseră în ani apropiaţi 1871, 1859, respectiv 1862, dar au trăit în lumi diferite. Popovici a ajuns profesor la Iaşi şi i-a îndrumat, printre alţii, pe Tonitza, Ressu, Bălţatu, Băeşu, Ştefan Dumitrescu. Serafim, în schimb, a fost el însuşi îndrumat de mari artişti, de Aman şi Tattarescu. Cel mai umblat a fost Satmary, care a studiat la München după ce a absolvit Artele Frumoase la Bucureşti şi a ucenicit apoi în lumea lui Nicolae Grigorescu.
Tot Satmary a fost unul dintre cei mai activi susţinători ai Balcicului regal, dar a intrat în istoria recentă a licitaţiilor de artă cu un "Cimitir turcesc", adjudecat în 2004. În schimb, Popovici a fost cel care şi-a făcut intrarea pe piaţă cu un portret regal, cel al Reginei Elisabeta, ulei pe pânză lipită pe lemn, adjudecat în 2005. Pentru Serafim, intrarea pe piaţă a fost semianonimă ca impact, în 2004, dar cu două lucrări excepţionale, de mare fineţe şi sensibilitate, la limita studiului care nu a putut deveni capodoperă: "Modelul" - chipul aproape statuar al unui tânăr, văzut din profil, până la jumătatea bustului - şi un "Portret de bătrân".


După vreo cinci ani de semianonimat, cu vânzări răzleţe şi fără preţuri de sfârşit de listă, cei trei artişti au avut parte de superlative. Primul care a "rupt gura târgului" a fost Satmary. A fost vedeta, surpriza, "minunea" unei licitaţii cu teme orientale care chiar a ocolit Bucureştiul pentru zona de fiţe a litoralului: în mijloc de iulie 2010, "Interior oriental (Claudia Millian-Minulescu pozând în interior oriental)" a devenit una dintre cele mai licitate lucrări de artă din România, iar evaluarea de 4.000 de euro a rămas prea mică în faţa unei oferte de senzaţie: 20.000 de euro!
Pictura din 1916 este completată de memoria Claudiei Millian, care i-a prilejuit artistului această capodoperă: "Era după războiul din 1913. Cel dintâi care a pornit atunci pe marginea mării, din punctul Mangaliei de-a lungul coastei, pe drumurile cretoase ale Dobrogei noi, a fost pictorul Alexandru Satmary. Îndrăgostit de plein-air şi însetat de locuri necunoscute, el a descoperit cele mai fantastice colţuri ale Mării Negre: Calichioi, Surtuchioi, Cavarna şi Balcic. El a dus dintâiu vestea acestor minuni necunoscute, între intelectualii şi pictorii ţării şi e primul care a ctitorit aici şi căruia i se datoreşte faima acestor frumuseţi nebănuite şi a acestui refugiu de lumină şi culoare care e Balcicul...''

Dimitrie Serafim şi Gheorghe Popovici nu au ajuns niciunul la performanţa mondenă, artistică ori de anturaj a lui Satmary. Popovici a săvârşit însă o mare faptă culturală care i-a marchat viaţa şi posteritatea: a salvat pinacoteca din Iaşi în preajma Primului Război Mondial! Nouă lucrări ale pictorului, adunate ca într-o miniexpoziţie, au fost anunţate pe final de licitaţie la Goldart pe 26 mai. Au fost cumpărate doar cinci dintre pânze: "Iarna", "Moş Vasile", "Flori - dumitriţe", "Prune brumării" şi "Ţigancă", suită care demonstrează căutările artistului, printre subiecte de atelier şi imagini din natură, portrete de expresie şi compoziţii (academice) cu personaje.
Preţurile au fost totuşi importante, între 2.500 şi 6.500 euro. A rămas fără ofertă un portret de copil, băieţelul artistului, lucrare scoasă din colecţia familiei... Dimitrie Serafim, poate cel mai năpăstuit dintre cei trei pictori, a copilărit în spiritul unei familii greceşti din Varna, l-a admirat şi studiat (copiat) pe Grigorescu, a plecat la Paris pentru a se antrena în cea mai exemplară tehnică de lumini şi umbre, sfumato şi clar obscur.
Cea mai importantă tranzacţie pe piaţa de artă a fost la mijlocul lunii mai, când "Poveste de iarnă", o pictură care nu era creditată cu mai mult de 2.000 de euro, a fost adjudecată cu 9.500 euro! Vorbim despre vânzări excepţionale în cazul celor trei artişti, importanţi dar aproape uitaţi. Au revenit pe piaţă încet şi s-au impus prin lucrări care pot intra într-o galeire a capodoperelor. Piaţa le păstrează recordurile, dar tranzacţiile curente sunt mult sub vârfurile de cotă. Când va mai apărea câte o lucrare exemplară din patrimoniul lor, sigur piaţa va reacţiona, chiar cu câte o nouă vânzare record.
Share/Save/Bookmark

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu