de lucruri frumoase nu ne saturam niciodata

joi, 29 decembrie 2011

tonitza superstar (ziarul de duminica) plus foto, up date

Un nud fără nume a devenit cea mai titrată, citată, "vorbită" pictură din România. Este tabloul lui Tonitza care l-a cucerit din prima pe cel mai longeviv colecţionar român, doctorul Iosif Dona, încă de la prima apariţie publică. Acum este cea mai scumpă lucrare de artă vândută la o licitaţie din România. A trecut peste recordurile "absolute" ale lui Nicolae Grigorescu.
Este vorba despre o vânzare premeditată, bine targetată, aşteptată. Comunicatele de presă care au precedat-o au avut titlu de can can: "Un nud realizat de Tonitza se pregăteşte să doboare recordul lui Grigorescu". Realitatea este că "Nudul" a fost pregătit pentru această tranzacţie, a fost scos din colecţia Dona în decembrie, lună aniversară pentru casa Artmark, iar în istoria scurtă a tabloului scrisă în catalog estimarea este minimalizată serios: se vorbeşte despre dreptul de preemţiune al statului care, rău şi sărac cum este, nu plăteşte pentru capodopere. Acest Nud, o capodoperă a lui Tonitza, a fost în Muzeul Naţional (Colectiilor), a rămas în Patrimoniul Naţional, dar, odată cu revendicarea şi retrocedarea colecţiei Dona din 2008, a primit şi un preţ uriaş la acea vreme: statul ar fi putut prelua lucrarea cu 375.000 euro. Estimarea din decembrie 2011, între 150.000 şi 250.000 de euro pare astfel un chilipir... Şi suma la care s-a oprit licitaţia, recordul de 290.000 de euro este încă foarte mică. Istoria, complotul aproape, de la estimarea pentru preemţiunea statului din 2008 nu o mai spune nimeni... Spre comparaţie, în 2007, Tonitza, ca şi acum, a trecut peste orice record al pieţei de artă, cu "Studiu pentru un portret", vândut la Monavissa (epoca Ghilduş) cu 320.000 de lei (licitaţia a pornit de la doar 172.000 de lei) adică 100.000 de euro.
Nimeni nu îndrăznea nici să viseze că s-ar fi putut plăti pe vreo altă pictură din România o sumă muuuult mai mare. Dar cum Tonitza este comparat cu Matisse, preţurile pot ajunge şi la milioane de dolari... Peste câţi ani?

Numele este simplu, "În iatac", dar istoria îi este tumultuoasă. De fapt titlul sub care este promovat astăzi tabloul a tot fost schimbat: în 1926 Tonitza a inclus tabloul la prima expoziţie semnată "Grupul celor patru" cu numele direct "Nud", doctoul Dona care a cumpărat lucrarea, o trece în notiţele sale "Nud brun" după ce i-a plătit artistului 20.000 de lei, jumătate din cât ceruse. Aceeaşi sumă i-a plătit Dona lui Tonitza şi pentru "Nud alb", "Putana", Nud cu haină roz-albăstrie" şi "Nud spate". Din prima expoziţie Tonitza-Dimitrescu-Şirato-Popescu, doctorul colecţionar a mai cumpărat alte două Tonitza: "Portret de fată" şi "Nud spate (brună)" pe care le-a tocmit pentru 20.000, respectiv 10.000 de lei. În fotografiile din epocă, tablourile stau alături. Iosif Dona avea cu ce se mândri!

Interesant este că personajul din "În iatac", nu a primit nume aşa cum există în cazul altor "nuduri" celebre pictate de Tonitza: "Abibe sau Nud cu spatele" adjudecat cu doar 28.000 de euro în octombrie 2009 (deşi piaţa avea un record Tonitza din aprilie 2008, 70.422 euro pentru "Nud vazut din spate"!)

ori "Afize", lucrare păstrată în colecţia Ştefan Iordache - Mihaela Tonitza, adjudecată cu 160.000 euro în vara acestui an, pe faleză la Mamaia...
Recordul lui Tonitza, repetarea performanţei de a trece peste recordurile Grigorescu (rămas la 270.000 euro), fără niciun "car cu boi" în top 3 vânzări, apropie milionarii români de dorinţa autoimpusă de comerciaţii de artă de a avea cât mai curând o tranzacţie de 500.000 de euro şi în România. În lume, s-a adjudecat un Victor Brauner în 2010 cu 324.750 euro... Iar la o lată licitaţie de iarnă, la Sootheby's, o sculptură antică a fost adjudecată, tot în prima jumătate a lui decembrie, cu 14 milioane de euro! Deocamdată, în România, în actele contabile, a fost depăşit pragul de 300.000 de euro, pentru că "În iatac" a fost cumpărat cu suma adjudecată plus taxe! Totul este să nu ne pierdem printre recorduri, arta este ceva mai importantă decât banii...

up date:
toate casele de licitatii au tablouri ale lui tonitza in topurile proprii.
artmark are recordul absolut, alis atinge extreme de stil, iar goldart, sa zicem, nuanteaza...

TONITZA Nicolae (1886-1940), "Micuţa tătăroaică", ulei pe carton, semnat stânga sus cu brun, 40x30cm.
Data vanzarii: 19 decembrie 2009 / Preţ de vanzare: 91566 euro
in 21.07.2002 aceeasi pictura s-a vandut cu 16.104 dolari

TONITZA Nicolae (1886-1940), "Spaniolă", semnat dreapta sus cu negru, ulei pe carton, 55x45cm, datat [1927-1928], lucrarea a figurat in retrospectiva N.N.Tonitza-Muzeul de Artă RPR ian-martie 1964, cat.nr.157, a facut parte din colecţia Maria Avramescu
Data vanzarii: 31 octombrie 2009 / Preţ de vanzare: 87264 euro
pe 07.10.2001 lucrarea a mai fost licitata cu 13.400 dolari

TONITZA Nicolae (1886-1940), "Nud văzut din spate", semnat stanga sus cu negru, ulei pe carton lipit pe carton, 40x30cm.
Data vanzarii: 13 aprilie 2008 / Preţ de vanzare: 70422 euro

Nicolae Tonitza (1886-1940)
CURTE LA MANGALIA
ulei/carton, semnat dreapta jos (T.A.P.). 62 x 50 cm;
Nicolae Tonitza a fost unul dintre cei mai dotaţi pictori ai peisajului dobrogean, ale carui “vederi” le-a înregistrat pe pânzele şi schiţele sale vreme de aproape două decenii. Printre pitoreştile localitaţi ale litorarulului Marii Negre care l-au inspirat, se numără Techirghiolul, şi bineînţeles Balcicul. Majoritatea acestor peisaje înfăţişează fie acoperişuri de case, fie modeste curţi interioare cărora le-a descris acareturile dintr-o perspectivă plonjantă, ca şi cum ar fi fost privite de sus, de la nivelul superior al unei clădiri. De altfel, artistul mărturisea undeva :"simţeam nevoia organică să mă sui pe acoperişuri ca să văd lucrurile de sus în jos, iar nu invers" O alta trăsătură a acestor lucrări constă în absenţa cvasitotală a oamenilor din cadru. Aşa cum s-a observat, "străzile sunt tăcute, deşarte, iar casele, bragageriile, pescăriile, cafenelele, birturile (…) sunt şi ele oblonite; în lipsa interlocutorilor, a consumatorilor, ai uneori impresia că inseşi scaunele neocupate din aceste stabilimente vorbesc despre singurătatea lor". Ceea ce-l atrăgea pe pictor la peisajul dobrogean era, în afară de singurataţile însorite ale coastei maritime, simplitatea şi minimalismul caracteristice arhitecturii vernaculare, aflată la egală distanţă de "babilonia arhitecturii moderne" şi de pretenţiosul "stil naţional" cultivat de Mincu. "Curte la Mangalia" întruneşte majoritatea particularităţilor acestui tip de peisaj, remarcându-se în acelaşi timp prin virtuţi plastice de excepţie. Redat într-o perspectivă uşor aeriană, în faţa ochilor privitorului se desfăşoară inventarul sărăcăcios al unei curţi interioare, mărginit în prim plan de blatul golaş al unei mese iar pe celelalte laturi de zidurile învechite ale unor dependinţe. Mobilierul curţii este mai mult decat modest : un scaun, un cazan de rufe şi un şopron de lemne surmontate de două ghivece de flori . Toate aceste elemente au accentuate funcţii constructive şi compoziţionale, ele contribuind la alcătuirea unor registre perfect echilibrate prin dispunerea în oblice abil opozabile, în verticale şi orizontale consonante. O rafinată gamă cromatică încununează aceasta mică bijuterie compoziţională în care accentele de alb ale rufelor întinse pe frânghie dar şi petele albăstrii de pe suprafeţele ghiveciului şi cazanului de rufe pun in valoare paloarea cretoasă a tencuielilor şi olanelor, rezolvate în numeroase tente calde, mai accentuate în definirea mesei si a tacâmului decorativ din planul apropiat. O atmosferă de tihnă, învaluită şi într-o inegalabilă lumină proaspată fac din acest peisaj una dintre cele mai izbutite vederi estivale create de Tonitza.
Pret adjudecare: 76.000 EURO

si un alt peisaj important:
Nicolae Tonitza
Geamie la Balcic
ulei pe carton, 51 x 40 cm, semnat stânga jos, cu brun, Tonitza
Adjudecat: 46.000 euro
Valoare estimativă: € 25.000 - 45.000

si o lucrare importanta neadjudecata...
Nicolae Tonitza ( 1886-1940 )
FETIŢĂ PLÂNGÂND
ulei/carton, semnat stânga jos;
spre deosebire de tematica clownilor, dezvoltată la un moment dat de Tonitza, despre ale cărei personaje s-a afirmat că-şi dezvăluie direct tragedia "încrisparea trăsăturilor feţei, neascunse sub nici o mască", subiectul din "Fetiţa plângând" transcende dramatismul propriu-zis, artistul concentrându-se exclusiv pe problemele limbajului plastic: raporturile între volume, decorativismul formelor şi contrastul valoric, lucrarea fiind una dintre cele mai rafinate ale autorului (T.A.P.)
69 x 44,5 cm. Pret estimativ: 70000-90000 EUR
Share/Save/Bookmark

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu