de lucruri frumoase nu ne saturam niciodata

joi, 23 septembrie 2010

avanpremiera: Preţuri mici cu mize mari la casele de licitaţii

Piaţa de artă supravieţuieşte cu vânzări de câteva procente din marfa scoasă la licitaţii (10-20%). O supravieţuire întreţinută în general cu preţuri mici la strigare, în paralel cu cea mai importantă miză a momentului: atragerea colecţionarilor pentru evitarea falimentului. Tablourile sunt scumpe: Iser, Ressu, Tonitza, Pallady, dar abia se ridică la peste 17.000 de euro. Recordurile care guvernează topurile sunt departe.
Partea interesantă este că o nouă casă de licitaţii se aruncă în luptă, Araart, care propune o licitaţie exclusivistă în felul ei, cu 74 de desene de Tonitza...
articolul de promo este aici
iar integral apare maine in ziarul de duminica
Share/Save/Bookmark

marți, 21 septembrie 2010

artmark are fata virtuala noua, in sfarsit!

ARTMARK
urmeaza o analiza a site-ului in curand...
Share/Save/Bookmark

record : carul cu boi care ar costa 250.000 de euro

artmark vrea sa vanda un Grigorescu de 250.000 de euro la urmatoarea licitatie, pe 30 septembrie. cu schimbare de sediu - la Opera Natioanala, deci in zona bugetara - şi cu un nou look elctronic, artmark vrea sa ridice din nou limitele pentru pictura romaneasca.

grigorescu, pana acum vreo zece ani, cel mai bine vandut artist pe la noi, are un varf de cota din noiembrie 2003, la alis, pentru FATA CULCATA IN IARBA, 59.900 euro.
acum, FATA - o pictura exemplara, este singura lucrare Grigorescu care mai rezista in topul general al vanzarilor

grigorescu insa nu scapa de cutuma de a fi catalogat pictorul carelor cu boi: acum se vinde un car cu boi, evaluat record la 150.000-250.000 de euro. singurul atu este ca avem in fata cel mai mare tablou grigorescu care s-a licitat dupa 1990, ulei pe pânză, 65 x 80,5 cm, semnat şi datat dreapta jos, cu roşu, Grigorescu, 1890
pe de alta parte, nicio alta lucrare din licitatia de la Opera nu are evaluare de peste 100.000 de euro, totul se opreşte pe la jumatatea aceastei sume.

pe cand om avea si un grigorescu de un milion de euro? recordul de oferta la licitatiile de la noi il are ion tuculescu cu o panza uriasa expusa pe vremuri la pogany, dar neadjudecata...din pacate. 
Share/Save/Bookmark

sâmbătă, 18 septembrie 2010

alis si goldart. duelul continua (2)


vanatoru si ressu si la goldart

plus:  piese interesante semnate de sorin adam, aurel nedel, wanda mihuleac, tia peltz, jiquidi, iser. ispir!, magdalena radulescu

nudul violet al lui cristian andrei

cumpana, kimon loghi, iser

si..
din nou LOGHI, da!
Share/Save/Bookmark

duelul alis - goldart: preturi mici dar mize mari (1)

un pallady la alis.
marti.
plus: un portret feminin ressu, un desen al lui stefan dimitrescu mai aproape de desenele pensulate ale lui stefan popescu,

ion nicodim, eugen craciun si mai ales florin ciubotaru de tinerete, pictura pe sticla

un catargi ca la scoala... 
si doua lucrari puternice: mutzner si vanatoru!
dar mai ales baba:
dar si o sculptura cu istorie dubla: jean parvan - personaj!

Share/Save/Bookmark

Colecţionarii savurează duelul caselor de licitaţii

Totul începe cu "Calendarul plugarilor". Ediţia din 1921 se licitează la Alis pornind de la 100 de lei. Goldart are ediţia din '39, care este prezentată cu o evaluare de 220-260 de lei. Aici duelul este direct între cele două case de licitaţii, singurele care mai au în ofertă carte bibliofilă şi de anticariat. Goldart, cu preţuri afişate ceva mai mari, pentru că este vorba despre estimări, mai are în aceeaşi licitaţie şi calendarul "Lumea Ilustrată" din 1915!

Plus, la pachet, "Universul" şi "Calendarul Touring Clubului României" (chiar este o raritate) din 1943, respectiv 1937. În aceste cazuri, estimările se opresc la 180 de lei. Goldart s-a lansat ca o concurentă directă pentru Alis (încă din varianta Monavissa/ Ghildush). La un moment dat, chiar şi licitaţiile s-au suprapus, în aceeaşi zi. Alis s-a repliat în cele din urmă cu licitaţii sâmbăta, iar acum a ales programul de marţi seara, într-un nou sediu, mai puţin cultural, dar mai aproape de Piaţa Victoriei.

Negustorii au jubilat de multe ori atunci când o piesă de-a lor, neprimită sau doar nevândută la una dintre cele două case, îşi găsea apoi cumpărător la cealaltă. Colecţionarii savurează şi ei multele intrigi care se ţes cu voie şi fără de voie printre meandrele pieţei de artă. Scandaluri importante, replici directe în public nu au existat totuşi între liderii celor două case. Un duel mediatic a apărut însă la un moment dat între Goldart şi Artmark după fabuloasa tranzacţie cu "Aişe" a lui Ressu. Un alt nud Ressu a ajuns atunci la Goldart. Preţul de pornire a fost în limitele cotei artistului şi ale bunului-simţ al pieţei, dar nimeni nu a cumpărat lucrarea. În schimb, au apărut suspiciuni de fals şi ameninţări cu tribunalul... În valul de replici de tot felul s-au formulat şi dubii cu privire la tranzacţia cu "Aişe", care ulterior s-a evidenţiat a fi ajuns în proprietatea celui mai bogat dintre români, implicat financiar şi în Artmark.

Micul scandal pe seama nudurilor Ressu a trecut. Duelul Alis-Goldart intră însă într-un nou sezon. Alis are un Petraşcu, "Case la Vitré", ulei pe carton din 1901, care se vinde de la 85.000 lei. Goldart aduce un peisaj al maestrului, "Cules de vii", pictură din 1912, cu preţ estimat la 140.000-160.000 de lei. Dinastia Petraşcu este completată cu un pastel al Miliţei, "Floare de cactus", care s-ar adjudeca între 1.700 şi 2.400 de lei. O gravură a lui Marcel Chirnoagă, "Portrete", de la Alis este dublată de alte trei acvaforte la Goldart: "Oratorul", "Madonă", "Faraon". Proporţiile sunt inversate la Constantin Piliuţă: doar un desen la Goldart, "Lucian Blaga", şi trei uleiuri la Alis, printre care şi un "Autoportret cu pălărie" (lucrare ce a mai fost prezentă şi în alte licitaţii).

Şi la Goldart se observă o revenire, un "Autoportret" Octav Băncilă, piesă care ar merita achiziţionată de un muzeu. Leon Biju, Artachino, Paul Verona şi Ion Doboşariu sunt personaje din acest duel. Biju: "Lalele negre" vs "Ţărăncuţă în crâng". Artachino: "Peisaj cu geamie" şi o mapă cu 13 desene vs "Pădurea de pini". Paul Verona: "Vas cu flori" şi "Peisaj din Câmpulung" vs "Pe lacul Herăstrău". Doboşariu: "Amurg" vs "Culă ţărănească". Această selecţie de lucrări "paralele" scoate în evidenţă faptul că un colecţionar ar merita să urmărească ofertele de la toate casele de licitaţii, mai ales dacă este interesat sau pur şi simplu doar impresionat de opera unui anume artist. O lucrare excepţională poate apărea oriunde, de fapt chiar şi în talcioc... dar acolo este locul preferat al vânătorilor de chilipiruri, care apoi revând marfa în alte galerii...

Pe de altă parte, Alis, pentru licitaţia de început de sezon, a mai scos pe simeze: Steriadi, Iogulescu Yor, Magdalena Rădulescu, R.S. Cumpăna. Goldart se laudă cu Ressu, Băncilă, Ghiaţă, Pallady, Pacea, Ştefan Popescu, Negreni... Duelul este deci interesant, să-l savurăm, cota artei româneşti are de câştigat din concurenţă.

FOTO:


1. Gheorghe Petraşcu - "Case la Vitré", ulei pe carton, datat (1)901; 2. Gheorghe Petraşcu - "Cules de vii", ulei/pânză, datat (1)912; 3. Calendarul "Lumea Ilustrată" - 1915 conţine numeroase fotografii ale familiei regale; Editura Ig. Hertz, Bucureşti; 3. Două calendare: calendarul "Universul" - 1943 şi calendarul "Touring Clubului României" - 1937; 4. "Calendarul plugarilor" - 1939, Editura Cartea Românească, Bucureşti; 5. "Calendarul plugarilor", Bucureşti - 1921; 6. Marcel Chirnoagă - "Portrete", gravură; 7. Marcel Chirnoagă - "Oratorul", acvaforte; 8. Paul Verona - "Pe lacul Herăstrău", datat (19)63; 9. Paul Verona - "Peisaj din Câmpulung", pe verso notă autografă datată 1964; 10. Constantin Artachino - "Peisaj cu geamie"; 11. Constantin Artachino - "Pădurea de pini", ulei/pânză/carton
Share/Save/Bookmark

joi, 16 septembrie 2010

aurel vlad atelier/ detalii

foto remusandreion
Share/Save/Bookmark